dinsdag 14 september 2010

de bril (2) en hulp in huis

Bel ik net naar pap om te vragen of 't glas niet meer uit zijn bril is gevallen, zegt hij dat dit nog nooit is gebeurd....

Toen pap meer en meer begon te vergeten werd het tijd om  ook meer hulp in huis te halen.  Ik kom vaak bij hem, maar ik kan niet alles voor hem doen en kan er ook niet altijd voor hem zijn:  ik heb er de energie niet voor, en heb ook mijn eigen huishouden en gezin.    De poetsvrouw komt al járen twee keer per week de boel een beetje poetsen.  De hulp van de thuiszorg werd uitgebreid van eerst telefoonservice ('s ochtends een telefoontje om te controleren of pap zijn medicijnen wel had genomen), naar een kort bezoekje 's morgens (ter controle of de tabletten daadwerkelijk waren genomen), naar een langer bezoek 's morgens en een kort bezoekje 's avonds met persoonlijk overhandigen van de medicatie.   Sinds een aantal maanden is er weer een 'stapje terug' bij:  hij kan de tabletjes nu niet meer zelf pakken omdat deze zijn opgeborgen in een afgesloten medicijnkastje.   Deze hulpverlening was tot een tijdje terug  redelijk voldoende, maar omdat pap meer dan 10 kilo was afgevallen 't laatste jaar werd het tijd om de hulp uit te breiden: twee keer per week komt een vaste persoon een warme maaltijd voor hem bereiden.  Pap sputtert nog altijd tegen als ze komt, maar eet de maaltijden toch fijn op, en is weer wat kilo's bijgekomen.  Ik denk dat 't dus op dit moment redelijk gaat zoals 't gaat.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Leuk, een reactie! Anoniem reageren (d.w.z. zonder account) kan, maar ik vind het wel zo netjes als je toch een naam vermeldt. Groetjes, Inge