maandag 22 november 2010

meer persoonlijke zorg

Vandaag gebeld met de thuiszorg.  Ik wil graag dat pap meer persoonlijke zorg krijgt.  Volgens het laatste indicatiebesluit van het CIZ (juni 2010) heeft hij momenteel recht op 4 tot 6,9 uur persoonlijke verzorging per week.  Daar kan en mag pap dus gebruik van maken, of hij dit nu wil of niet.... Morgen word ik teruggebeld door een van de mensen die vaker bij hem komt, dan spreken we door wat ik graag wil en wat mogelijk is en maken we afspraken over het hoe en het wanneer. Pap zegt bijvoorbeeld wel dat hij 2x per dag in bad gaat, maar of dit daadwerkelijk gebeurt weet ik niet, ik ben er nooit bij. De poetshulp vertelde me dat pap laatst het bad bijna had laten overlopen. Zij had dit op tijd gezien en de kraan kunnen dichtdraaien.Vorige week zag ik dat de badkamer blank stond, toen heeft dus niemand op tijd de kraan dichtgedraaid... Ik wil ook graag dat iemand 's morgens pap laat herinneren aan 't indoen van zijn gedeeltelijke prothese (en controleert of deze is schoongemaakt), en controleert of de onder- en bovenkleding die hij aanheeft of wil aandoen schoon is. Ik heb een mooi woord geleerd tijdens 't symposium vorige week:  extramuraal. Dat wil zeggen: buiten de muren, dus buiten een verpleeghuis.  En dat is wat we zo lang mogelijk willen bieden:  extramurale zorg.

3 opmerkingen:

Leuk, een reactie! Anoniem reageren (d.w.z. zonder account) kan, maar ik vind het wel zo netjes als je toch een naam vermeldt. Groetjes, Inge