dinsdag 16 november 2010

symposium over dementie

Vandaag ben ik naar een symposium over dementie geweest, met als titel "bakens in de mist". De dag begint al heel mistig en de rit naar Sittard wordt hierdoor - ondanks 't feit dat ik de weg héél goed ken - behoorlijk bemoeilijkt, en een vergelijking met mensen met dementie die door hun aandoening de weg kwijt raken en zelfs de bakens in de mist niet meer herkennen is dan ook zeer toepasselijk. De dagvoorzitter is Karin Hillebrand, presentator en documentairemaker bij L1 en maakster van "Mist". Deze documentaire wordt compleet vertoond en ik kan iedereen aanraden om 'm te bekijken, 't is echt héél mooi, ontroerend en voor veel mensen herkenbaar. Ik heb veel gehoord vandaag, dingen waar ik iets mee kan en dingen waar ik weinig aan heb. Wat mij het meest heeft aangesproken en waar ik erg benieuwd naar ben is de bundeling van krachten, de zogenaamde "ketenzorg dementie" (het is een Landelijk Dementie Programma) waar in 2009 voorzichtig mee is gestart, wat dit jaar verder wordt uitgebouwd en wat ergens in 2011 daadwerkelijk in werking moet gaan treden: bundeling, verbinding, afstemming en bekend maken van probleemvelden/oplossingen, m.a.w. je hebt dan vanaf 't moment van diagnose contact met één steunpunt dat je de weg wijst in 't kluwen van zorg. Eerste stap heb al gezet:  ik heb me aangemeld voor de nieuwsbrief.

1 opmerking:

  1. Dat zou mooi zijn dat die ketenzorg van de grond komt. Wat gaat het allemaal langzaam, hè.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk, een reactie! Anoniem reageren (d.w.z. zonder account) kan, maar ik vind het wel zo netjes als je toch een naam vermeldt. Groetjes, Inge