woensdag 29 december 2010

externe mantelzorg

Omdat de ambtelijke molen (wmo in verband met de uitbreiding van de huishoudelijke zorg) maar langzaam werkt heb ik zelf iemand gevraagd om een aantal uren per week als zogenaamde extra mantelzorger mee in te springen bij pap. Ze, R., komt sinds kort 2 x 2 uurtjes per week een beetje poetsen, opruimen, koken en pap gezelschap houden. Voorlopig 2 weken op proef, en dat komt prima uit, aangezien ik (nog altijd) op vakantie ben. Hopelijk klikt 't een beetje tussen beiden.....

Gisteravond, telefoontje van pap: "Ik wilde een stem horen, eigenlijk de stem van.....ach, hoe heet ze ook al weer.....oh, ja E. dus............maar die van jou is ook goed....." Ik zie precies voor me hoe hij daar zit, de eetkamerstoel zo gedraaid dat hij de telefoon in de boekenkast goed kan zien, turend naar de knoppen met namen..... En dan toch niet op de juiste knop drukken. Ok, ik ben een goede reserve... Hij zegt dat hij goed verwend wordt, verzorging van alle kanten. Er komt alleen ook iemand en die wil hem bekeren en dat wil hij niet. Hij is gelovig, zegt hij, en gaat ook heus wel naar de kerk. Tja, hij is toevallig vorige week nog eens een keertje in de kerk geweest voor een begrafenis..... Hij heeft het dus over R., de extra mantelzorger, zij is inderdaad vrij godsdienstig, maar ook erg aardig... Even aankijken hoe lang dit goed gaat....