zaterdag 4 december 2010

gedeelde smart....

Vroeger, lang geleden, toen ik de eerste keer zwanger was, zag ik alleen nog maar zwangere vrouwen om me heen, bijna iedere vrouw leek wel zwanger!  Tegenwoordig, sinds pap Alzheimer heeft, zie en hoor ik steeds meer over mensen die ook Alzheimer hebben....steeds meer mensen lijken 't te hebben.  Ik krijg van diverse kanten mailtjes van mensen (meestal familie) die de blog lezen en me vervolgens vertellen of schrijven over hun eigen ervaringen met familieleden, kennissen of vrienden die deze k*t aandoening hebben of - als ze inmiddels gestorven zijn - hadden. Iedereen kent wel iemand, of heeft iemand gekend, tenminste zo lijkt 't. 't Is een beetje een gedeelde smart. Op 't symposium waar ik laatst ben geweest trof ik een kennis, we hebben goed  over de ervaringen met onze vaders kunnen vertellen en naar elkaar kunnen luisteren, en dat was fijn!  Een tante schreef me naar aanleiding van mijn blog over de dementie van haar vader:

"Ik lees regelmatig je verslag over papa. Ik bewonder je inzet. Er zijn zo veel herkenbare dingen voor mij. Elke keer weer wat minder kunnen. Het "voordeel" bij ons was dat mijn vader niet meer zelfstandig woonde. Er was dus altijd iemand in 't bejaardenhuis en later in de verpleegkliniek die hem in de gaten kon houden. Die angst dat er thuis iets niet goed gaat was er bij ons dus niet. Ik kan me ook nog heel goed herinneren dat mijn vader ook (hij zat toen nog in 't bejaardenhuis) niet meer wist hoe hij koffie moest zetten. Het koffiezetapparaat stond dan ook heel vaak aan als de verpleegsters of wij naar hem toe gingen. Ook wist hij opeens niet meer waar zijn kamer was. Regelmatig zat hij dan ook bij een andere bewoner op de kamer of zelfs 1 keer in een ander bed!! De directeur van het bejaardenhuis zei dat het nu wel tijd werd om een gesprek te hebben met een verpleegkliniek. Dit vonden wij vreselijk natuurlijk. Er zat niks anders op....."



  

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Leuk, een reactie! Anoniem reageren (d.w.z. zonder account) kan, maar ik vind het wel zo netjes als je toch een naam vermeldt. Groetjes, Inge