woensdag 26 januari 2011

alweer een consult bij geriatrie

Weer op controle bij geriatrie. Ongelooflijk, maar pap staat ruim van te voren al helemaal klaar. "Ik heb alleen geen stropdas om, is dat erg?" Nee, da's helemaal niet erg. We zijn fijn op tijd bij geriatrie maar moeten helaas bijna 3 kwartier wachten. Omdat ik niet weet of pap ook een plasje moet inleveren mag hij van mij niet naar de wc ... (wat een vreselijke dochter heeft die arme man toch ...) maar gelukkig hoeft hij ook niet. Je kunt goed merken dat de Hydrochloorthiazide niet meer in de blister zit: pap hoeft veel minder vaak te plassen. Hij reageert gelukkig goed op de veranderde medicatie, de jicht in dikke teen en enkel is helemaal weg. Alleen de bloeddruk is wat hoog, maar dat kan komen door het sprintje (!) dat hij in de parkeergarage van 't ziekenhuis heeft getrokken..... Ja, serieus, dit was om mij te laten zien dat hij "hartstikke gezond" is, en daar had ik zó graag een filmpje van gemaakt.... 't Is gewoon ongelooflijk, de lichamelijke gesteldheid en conditie van deze man. Zó jammer dat er niet meer evenwicht is tussen lichaam en geest...  
We mogen de haldol (klik hier voor berichten over 'haldol') niet meer 'chronisch' geven, alleen als pap verward is. Dit om gewenning aan deze medicatie te voorkomen. De bloeddruk is dus ietsie te hoog (zie 't sprintje.....) en moet vaker gecontroleerd worden. Omdat ik niet echt zin heb om hiervoor iedere keer naar de huisartspraktijk te rijden zal ik kijken of ik niet ergens een eenvoudige bloeddrukmeter kan uithalen. (Ja hoor, ik heb er een bij de Kijkshop kunnen kopen voor maar € 6,50!) Vervolgens vergeet ik om te vragen hoe 't zit met de tijdelijke medicatie ..... en prompt krijgt pap 2 dagen na 't stoppen hiervan last van stekende pijn in zijn dikke teen. Dus maandagmorgen gelijk gebeld met geriatrie: de colchicine moet op last van de geriater verstrekt blijven worden tot de volgende controle in februari. Ik heb dus gisteravond de juiste beslissing genomen om pap deze medicatie alvast weer te geven en dit ook in 't logboek te schrijven voor de thuiszorg .... Ik was 't vergeten te vragen, maar bij geriatrie hadden ze hier ook op moeten letten, vind ik toch ...