dinsdag 1 februari 2011

hulp in huis

Als ik iets in zijn agenda schrijf wil pap weten wat ik nu weer aan het doen ben. Normaal interesseert hem dit niet, maar nu is hij een beetje nieuwsgierig. Ik vertel hem dat ik een paar dingetjes moet aanvullen in verband met de extra huishoudelijke hulp die hij gaat krijgen per 1 februari. Hij weet niet waar ik het over heb. Ik zeg "je weet wel, L., die komt je toch regelmatig helpen met koken?" maar hij is 't helemaal kwijt, kent geen L. Maar als L. even later die ochtend aanbelt en binnenkomt krijgt ze een héél hartelijke begroeting van pap, alsof ze zijn beste vriendin is....

Aan de ene kant krijgt pap dus meer hulp, aan de andere kant heeft de externe mantelzorger er met onmiddellijke ingang de brui aangegeven.... Jammer, maar ze heeft te weinig tijd door andere verplichtingen en heeft ook nog te verse herinneringen aan het Alzheimer proces van haar eigen (inmiddels overleden) vader. Begrijpelijk ... Deze week heb ik een gesprek met een manager van de thuiszorg, kijken of we de aangeboden thuishulp een beetje beter kunnen coördineren, ik vind namelijk dat er te veel verschillende mensen over paps vloer komen. Het is allemaal te onoverzichtelijk, en dat niet alleen voor hem ...