zondag 24 april 2011

maaltijden

Hier schreef ik over de warme maaltijden voor pap.  Ik was van plan om maaltijden voor hem te bestellen, de catalogus van zo'n 'bedrijf voor maaltijdservice' ligt inmiddels al een tijdje op mijn bureau. Tot nog toe is dit nog niet nodig geweest. De plushulp bereidt iedere maandag en donderdag 2 maaltijden:  één voor die dag, en één voor de dag erna. Op woensdag wordt gewoon een maaltijd klaargemaakt voor die dag. Een of twee keer in de week eten we hier thuis een 'makkelijke' maaltijd, d.w.z. pasta, nasi, stamppot of iets dergelijks. Ik kook dan altijd een portie meer en die doe ik bij pap in de vriezer. Als de verpleegkundige van de thuiszorg een maaltijd moet opwarmen, haalt ze 's ochtends een doosje uit de vriezer, en dat wordt dan 's middags door hem of haar opgewarmd. Na veel gemopper van pap in 't begin van deze 'service' hoor ik nu nooit meer  commentaar. Hij is eraan gewend geraakt dat verschillende mensen voor hem komen koken of een maaltijd komen opwarmen. Net alsof 't altijd zo is geweest ... Soms levert hij commentaar, meestal omdat er - volgens zijn opinie - te weinig zout in 't eten zit ... Soms bemoeit hij zich met 't klaarmaken, en geeft hij aanwijzingen. Aandoenlijk is 't als de hulp hem aan 't werk zet: dan staat hij fijn komkommer of tomaatjes te snijden, en vraagt hij "is 't zo goed?". En dan te bedenken dat hij vroeger erg veel lol beleefde aan 't uitproberen van de meest ingewikkelde recepten ...  'Op papier' werkt 't allemaal prima, in de praktijk helaas wat minder. Zeker als pap zelf alle maaltijden uit de vriezer haalt .... Of als de thuishulp 's ochtends vergeet om een maaltijd voor 's middags uit de vriezer te halen. Tja, en dan is 's middags de tijd veel te kort om die (nog half bevroren) maaltijd op te warmen ... Maar ja, kniesoor die daar op let zullen we maar zeggen ...

Informatie in dit bericht is inmiddels ietwat achterhaald. Zolang er nog geen nieuwe (inductie) kookplaat is aangeschaft worden er iedere middag kant-en-klaar maaltijden opgewarmd in de magnetron.


Vandaag gaat pap eten bij mijn jongste broer. Mijn beide broers hebben duidelijk de kookgenen geërfd van pap. Beiden maken de heerlijkste maaltijden klaar: de ene als hobby, de andere professioneel. En ik .... jammer dan ;-) ik heb andere kwaliteiten ... Prettige paasdagen!



4 opmerkingen:

  1. Dat ziet er best lekker uit. De kookgenen zijn ook bij mijn broer terechtgekomen. Ik heb er zelf helemaal niets mee.
    Geniet van deze heerlijke dagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jij hebt weer andere kwaliteiten. Lijkt me verschrikkelijk dat iedereen voor me zou koken al smaakt het vaak heel lekker als dat eens gebeurt. Het zal niet anders kunnen. Ik zeg altijd dat zal het laatste zijn dat ik uit handen geef. Het is mooi dat die kant en klare maaltijd service er is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijne Paasdagen!
    En zeker te weten dat jij andere kwaliteiten hebt ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Happy Easter. I used to buy tv dinners when I was still working. So I could make sure mom was getting a balanced meal at least once a day. All she would make herself was a ham sandwich or cereal. But now I have to make everything and she can only eat pureed food but it can be anything. I am so happy she will eat anything but not so happy with having to puree it.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk, een reactie! Anoniem reageren (d.w.z. zonder account) kan, maar ik vind het wel zo netjes als je toch een naam vermeldt. Groetjes, Inge