vrijdag 13 mei 2011

alweer mopperen

Als pap 'goed' is merk je dat aan zijn gemopper. Vanmiddag was hij aan 't mopperen op de dames van de thuiszorg: hij voelt zich 'betutteld', en vindt 't maar niks dat zij - zoals hij beweert - bepalen wanneer hij 'moet' eten. Ik laat hem grommen, zeg dat hij verder moet gaan met waarmee hij bezig was (= rommelen in zijn tuin) en loop naar binnen. De dame in kwestie heeft de maaltijd in de magnetron staan, ze heeft duidelijk al vaker met dit bijltje gehakt. Ze komt al járen bij pap over de vloer en kan vrij goed met hem opschieten. Volgens de schriftelijke instructies in 't logboek mogen ze zich door pap niet zomaar laten wegsturen. Hij doet zich vaker beter voor dan dat hij is. Pap komt toch naar binnen, bang dat we over hem praten. Da's ook een teken dat hij 'goed' is: dan is hij sneller achterdochtig. Ik zeg hem dat hij zuinig moet zijn op al degenen die 't goed met hem voor hebben! Ik las gisteren op de blog van Verg(r)eetmenietje dat 12 mei de dag van de verpleging is, en ik wil later ook nog graag (goed) verzorgd worden! Pap begint te lachen, gaat aan tafel zitten, en eet met smaak de hem voorgezette maaltijd helemaal op ...



6 opmerkingen:

  1. Vaak hebben ze ook geen trek, maar ik geloof niet dat je vader daar last van heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als ik jouw blog lees moet ik vaak denken aan een film die ik in een kleine bioscoop in Antwerpen zag. "Away from her". Vrouw met Alzheimer die haar man na een huwelijk van 40 jaar niet meer herkent en in het verzorgingstehuis verliefd wordt op een andere man. Dikke tranen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Johanna: nee, daar heeft hij inderdaad geen last van ;-)
    @Sanneke: ik heb de dvd hier liggen, nog geen tijd gehad om 'm te bekijken ...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is extra ingewikkeld als het gedrag zo onvoorspelbaar en grillig is. Het lijkt me erg vermoeiend.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Marja: ik hem 'm liever mopperend en helder dan warrig en verward, dan voel ik me ook niet 'schuldig' als ik eens een dagje oversla.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik kan me voorstellen dat je hem liever helder en mopperend hebt. Dan heb je voor heel eventjes je pa weer terug.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk, een reactie! Anoniem reageren (d.w.z. zonder account) kan, maar ik vind het wel zo netjes als je toch een naam vermeldt. Groetjes, Inge