dinsdag 10 mei 2011

ik ben me d'r eentje


Toen ik gistermorgen bij pap was zag ik dat vriezer en koelkast weer zo goed als leeg waren. Grrrrr, ik had ze toch echt behoorlijk gevuld afgelopen vrijdag. Maar ach, 't heeft geen zin om me daar druk over te maken. Ik had alleen geen tijd om boodschappen te doen, dat staat op mijn 'to do' lijstje voor morgen. Er is sowieso nog voldoende voor nu: nog 3 kant-en-klare maaltijden, 'n halfje gesneden brood, 'n aantal plakken kaas, 'n stuk cervelaatworst, fruit, braadharing ..... 's Middags gaat de telefoon: "Maedje, ik ga zometeen wandelen, en ik heb geen rooie cent meer." Chips, dat was ik 's morgens vergeten te controleren .. Ik vraag of hij niet iets kan lenen bij een van de andere wandelaars, maar dat wil hij persé niet. "Dan ga ik wel niet wandelen," zegt hij. Vervelend, maar ik ga niet op stel en sprong naar hem toe als 't niet echt nodig is. Ik weet toevallig dat een aantal vaste wandelaars verhinderd zijn, dus volgens mij is er niets te wandelen vandaag. Ik beloof dat ik 's avonds nog even langs kom, en we zeggen elkaar gedag. Laat in de middag krijg ik telefoontje van mijn schoonzus: pap heeft haar net gebeld, hij was ietwat 'oet ut huuske' zoals we hier zeggen. M.a.w. ietwat van streek. 't Komt erop neer dat hij klaagt dat hij geen rooie cent heeft en dat ijskast en vriezer leeg zijn. Ik pak wat dus wat brood en beleg uit onze voorraad en rij naar 'm toe. Koelkast is nu inderdaad zo goed als leeg .... Als we aan tafel zitten hebben we 't eerst over zijn eetgedrag, en daarna vraag ik hoeveel geld hij eigenlijk nog heeft. Ik heb namelijk zo'n vermoeden dat hij helemaal niet blut is. En dat hij de twee portemonnees - die hij dus allebei trouw bij zich draagt - niet uit elkaar kan houden. En ja hoor, in 't kleine beursje zit nog voldoende geld .... Ik zucht, en zeg dat ik een foto van hem wil maken met beide portemonnees in zijn handen. Hij lacht en zegt: "Ik ben me d'r eentje ...." 

5 opmerkingen:

  1. Wat is het toch moeilijk he. Maar gelukkig had hij het geld nog in de portemonnee.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als je nog geen geduld had, zou je het nu leren...
    Ik heb al eens teruggebladerd, maar ben het niet tegengekomen; woon jij ver van je vader vandaan?
    Groetjes, Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Johanna: ik had 't vermoeden al ... ik ken 'm ;-)
    @Jolanda: we wonen niet ver van elkaar (5km geloof ik), omdat ik deze vraag al vaker heb gekregen zal ik 'n aanvulling schrijven in m'n blogbeschrijving ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als buitenstaander moet je om zulke actie's lachen, (en je schrijft het ook nogal hilarisch..) maar geloof en denk dat de moed je af en toe in de schoenen zakt met zulke telefoontjes...
    Liefs,

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk, een reactie! Anoniem reageren (d.w.z. zonder account) kan, maar ik vind het wel zo netjes als je toch een naam vermeldt. Groetjes, Inge