dinsdag 17 mei 2011

ze is de vioolmuziek vergeten



Vorige week stond een stukje in de krant over een nieuw boek van Marjan van den Berg. Voor degenen die niet weten wie zij is: ze is oud-lerares Nederlands, journaliste, schrijft liedjes en is vaste columniste voor Margriet. Ze is onder andere bekend door haar feuilleton "Sanne" en de column "Marjan" in dat weekblad. Ik ben al járen trouw volgster van 't wel en wee van Sanne, heb ook altijd met plezier de belevenissen van Marjan op 'haar' VMBO school gelezen en de verhalen over haar dochters en kleinzoon.  Maar ze is dus ook schrijfster van boeken. Toen ik las dat ze ook een boek heeft geschreven over haar demente moeder heb ik dit direct opgezocht op  internet. Ik kwam al snel uit op haar eigen site, en daar stond een fragment van haar boek "Ze is de vioolmuziek vergeten". Het eerste boek dat Marjan heeft geschreven. Ik besloot om 't rechtstreeks bij haar te bestellen. 't Boek heb ik inmiddels in huis (met een lieve zin erin geschreven!) en .... ik heb 't al uit! Dit is 'n fragment:

Mijn moeder maakt een cruise. Als een koningin zit zij aan tafel en laat zich bedienen met koffie en koek. Hoogst verbaasd kijkt zij op van het bezoek van pap en mij. Zij wist niet dat de boot was afgemeerd. Kwamen wij van ver?  'Dat valt wel mee', zeggen wij en we nemen ook een kopje koffie. 


Lees verder op deze link

Het boek is al heel wat jaren geleden (ik geloof 1994) geschreven, maar veel dingen zijn zó herkenbaar! Ik heb 't gelezen met een lach en met een traan. Ik hoop ooit eens naar een lezing (in mijn buurt!) te kunnen gaan, het eerste gedeelte gaat namelijk over dit boek! 

6 opmerkingen:

  1. Ik heb het jaren geleden bij de bieb geleend. Heel ontroerend.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel optimistisch en mooi geschreven. Mocht ik het ooit eens tegenkomen! ga ik het lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik ben ook fan van marjan, lees sanne altijd in de tijdschriftenwinkel, krijg de margriet pas maanden later van familie.
    ken jij ook de boekjes van stella braam?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind zulke boeken meestal heel mooi om te lezen. Idd met een lach en een traan; dat zal voor jou zeker gelden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Sprokkelvrouw: Ja, heb ik gelezen, heel indrukwekkend!

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk, een reactie! Anoniem reageren (d.w.z. zonder account) kan, maar ik vind het wel zo netjes als je toch een naam vermeldt. Groetjes, Inge