donderdag 2 juni 2011

de Alzheimer experience

Ik las op de site van  Hannie over de film de Alzheimerexperience. Een film met zicht op Alzheimer vanuit blikpunt van de patiënt, de omgeving en met commentaar van een arts:


Wat gaat er om in alzheimerpatiënten en hoe ziet een alzheimerpatiënt de wereld en de mensen om zich heen? En hoe kunnen familieleden en verzorgers het beste met hen omgaan? Die ingewikkelde vragen probeert de Alzheimer Experience te beantwoorden.
Regisseur Paula van der Oest heeft een interactieve internetfilm gemaakt die een unieke inkijk geeft in de belevingswereld van dementerenden en hun omgeving: alle tien scènes uit het dagelijks leven van dementerenden zijn vanuit verschillende perspectieven te bekijken.
De interactieve film is bedoeld voor de steeds groter wordende groep mensen die dagelijks te maken heeft met deze ziekte. Als familielid, mantelzorger of professioneel verzorger. Bij ongeveer 235.000 Nederlanders is de diagnose alzheimer gesteld.
Een onbekend aantal mensen heeft de ziekte wel, maar bij hun is nog geen diagnose gesteld. Het aantal alzheimerpatienten zal in de periode tot 2050 ten minste verdubbelen.

Martha Flora

De Alzheimer Experience is een initiatief van Alzheimer Nederland, Marco Ouwehand en Anne-Mei The. Ouwehand kwam met de ziekte in aanraking toen zijn moeder alzheimer kreeg. Hij vond het verpleeghuis waar zijn moeder terechtkwam geen prettige omgeving voor haar.
Daarom is hij een eigen concept voor verpleeghuizen gaan ontwikkelen, de Martha Flora-huizen genoemd naar zijn moeder. Het eerste huis is in mei geopend in Elst op de Utrechste Heuvelrug.

Anne-Mei The

Cultureel antropoloog Anne-Mei The doet al jaren onderzoek in ziekenhuizen en verpleeghuizen. Ze werd met name bekend met het boek In de wachtkamer van de dood dat in 2005 verscheen. Haar research deed ze door twee jaar in een verpleeghuis te werken.
The ontwikkelde vervolgens een concept om de kwaliteit van de zorg in verpleeghuizen en andere zorginstellingen op te krikken. Centrale gedachte van haar werkwijze is dat de mensen op de werkvloer de hoofdrol moeten hebben.

Interactief

De tien scènes van de Alzheimer Experience kunnen op elk moment stilgezet worden om van perspectief te wisselen. In de brillenwinkel waar Roos een bril komt kopen voor haar demente man vraagt hij zich af wie die aardige vrouw toch is. En herkent hij in de brillenverkoper zijn vroegere rechterhand.
Roos beleeft dezelfde scène in een beetje angstige spanning. Ze hoopt dat ze snel een bril kan kopen zonder al te veel gedoe. Als haar man haar publiekelijk niet herkent lijkt ze pijnlijk getroffen. Maar tegelijk reageert ze ook vol begrip en liefde.
En als de brillenverkoper het woord krijgt van zijn klant om de jaarcijfers toe te lichten druipt het ongemakkelijke gevoel van hem af. Hij weet zich geen raad met deze klant die misschien wel dement is. Het liefst zou hij zich verstoppen. Of willen dat Roos en haar man weggingen.

Dokter

Onder het internetscherm waar de scènes te zien zijn zitten telkens knoppen met de beeltenissen van de acteurs. Door op die knoppen te drukken verandert de scène van perspectief. Verder bestaat de mogelijkheid om op elk gewenst moment een arts commentaar te laten leveren op wat er zojuist te zien was in de film.
De makers hopen dat door de Alzheimer Experience de grote kloof tussen de echte wereld en de belevingswereld van de bijna 250.000 alzheimerpatiënten wordt verkleind.

5 opmerkingen:

  1. Wat een goed initiatief. Wel heel confronterend, lijkt me.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. I watched it. I cryed but lots of info . Thanks for sharing.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gezien.... Gemengde gevoelens. Wel mooi zo'n filmpje, lang leve voorlichting...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ben ik een weekje weg, meteen 16 blogs achter! Productief ben jij, hoor.
    Bedankt voor het melden met link van mijn blog. :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk, een reactie! Anoniem reageren (d.w.z. zonder account) kan, maar ik vind het wel zo netjes als je toch een naam vermeldt. Groetjes, Inge