zondag 26 juni 2011

de grasmaaier

Pap is onrustig en hij voelt zich opgejaagd. Waarom en waarvoor weet hij niet. Ja, misschien toch: hij mist dingen, er staat wel allerlei apparatuur in de garage, maar niet dat ding wat hij nodig heeft. Ik vraag of hij soms de grasmaaier zoekt. "Ja, die zoek ik, maar ik kan 'm nergens vinden ...." Hij kan maar niet onthouden dat de grasmaaier weg is gebracht voor reparatie en een beurt. De maaier is weggebracht omdat 't ding een hels kabaal maakte en niet meer 'op z'n schildpads' en alleen nog 'op z'n haasjes' wilde lopen. Met andere woorden: alleen nog in de turbostand en niet meer langzaam. Pap wil nú persé 't gras maaien, desnoods met de kantjesmaaier ...
Gisteravond belde de monteur: de maaier is klaar. We gaan 'm dinsdag of woensdag ophalen, kan pap tenminste weer maaien zonder de maaier te hoeven zoeken ...
Vanmorgen was hij wéér op zoek naar de maaier. Ik schrijf duidelijk in de agenda dat de maaier weg is voor reparatie en beurt, en dat dat ding woensdag weer terug is. Telkens als hij vraagt naar 't ding zeg ik hem in zijn agenda te kijken: "och ja, woensdag komt ie terug ..."
Naar aanleiding van 't bericht dat ik vanmorgen plaatste heb ik 't met pap over zijn 'geluksgevoel'. Ik wil graag van hem weten hoe hij zich voelt. "Oh prima, ik ben hartstikke tevreden en gelukkig". Als ik vraag of hij 't dan niet vervelend vindt dat zijn korte termijn geheugen zo ontzettend slecht is zegt hij "Ach, dat hoort bij de leeftijd". En op mijn vraag of hij z'n leven hier op aarde zou willen beïndigen vanwege dat slechte geheugen zegt hij "Nee, ik zie hiertoe geen enkele reden ... ik vind 't nog prima hier". Ik weet dat hij ooit, een eeuwigheid geleden weliswaar, heeft verklaard (niet schriftelijk, wel mondeling) dat hij geen 'verpleeggeval' wil zijn of worden. Maar dat is hij kwijt . Ach, als hij maar gelukkig is ....

3 opmerkingen:

  1. Het programma heb ik deels gevolgd. Maar als je vader gelukkig is, laat hem oud worden en geniet er nog van die jaren dat hij er nog is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. The translate does a poor job sometimes and I don't understand a lot.But it might be me. I think you said your dad is happy and that is the the most important thing. I hope you are happy to. Take care of yourself as well as you care for him.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je beschrijft onze grootste angst. Nu weten we wat we beslist niet willen en straks weten we niet meer wat we wilden.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk, een reactie! Anoniem reageren (d.w.z. zonder account) kan, maar ik vind het wel zo netjes als je toch een naam vermeldt. Groetjes, Inge