zondag 5 juni 2011

hufterproof

Betekenis volgens Wikipedia:
Hufterproof is een populair woord dat zoveel betekent als "bestand tegen vandalisme". Het wordt vooral toegepast op (de constructie van) gebouwen, van hun inrichting en (de bevestiging van) straatmeubilair en kunstwerken in de openbare ruimte. De volledig Nederlandstalige versies voor het begrip (huftervast of hufterbestendig) zijn in de volksmond een stuk minder gangbaar.


Ieder nadeel heeft zijn voordeel, of is 't in dit geval ieder voordeel heeft ook zo zijn nadelen? 't Voordeel: de blog groeit, ik heb al behoorlijk wat berichten geschreven en 'gepubliceerd'. 't Nadeel: ik weet niet altijd precies of ik al eens ergens over geschreven heb, en weet ook niet of dat ligt aan mijn 'blogadministratie' of aan 't  eigen geheugen dat niet meer zo functioneert als vroeger? Lastig .... Ik weet wel dàt ik al eens geschreven heb over 't sleutelkastje dat bij pap bij de voordeur hangt. Ik heb ook 't bericht erover gevonden, het staat hier maar ik dacht dat ik ook over de poging tot inbraak had geschreven, en dat bericht kan ik niet vinden ... Ik kreeg vorige week een telefoontje van iemand van de thuiszorg, omdat zij dacht dat recent was geprobeerd om 't 'hufterproof' kastje open te breken. Ik kon haar vertellen dat dat al een tijd geleden was geprobeerd. Degene die dit op zijn of haar geweten heeft, heeft daarbij de deurbel vernield en zo goed als compleet van de muur getrokken. Vandaag heb ik 't sleutelkastje nog eens goed bekeken en er voor de zekerheid een foto van gemaakt. Zo heb ik vergelijkingsmateriaal voor als nog iemand de brutaliteit heeft om de vernieling af te maken. Ik snap 't ook niet: de voordeur ligt aan de straatkant aan een vrij drukke weg, de overbuurvrouw is behoorlijk nieuwsgierig en ziet zo ongeveer alles wat op straat gebeurt, er komen veel mensen bij pap over over de vloer m.a.w. hij is niet vaak alleen en er staat een straatlantaarn praktisch voor de deur die altijd brandt als 't buiten donker is. Over 't hang- en sluitwerk van 't huis zal ik 't maar niet hebben ... 

8 opmerkingen:

  1. Er gaat waarschijnlijk heel veel in jouw hoofd om en dan is het niet zo gek dat je twijfelt. Heb ik dat nou al gezegd, of ben ik dat van plan geweest. 't Is niet te hopen dat er hufters zijn die een kwetsbare man op leeftijd belagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik weet wel een manier om met hufters om te gaan....een soort mechanisme in het kastje dat, als ze het openbreken, een volle laag met pepperspray krijgen. Laten we hopen dat het kastje tegen alle hufters bestand is. Je moet er toch niet aan denken dat er iets met je pa gebeurt.......
    Groetjes en fijne zondag,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik moet ook vaak terugzoeken of ik al ergens eerder over heb geschreven. Maar het geeft toch niet als je het per ongeluk twee keer beschrijft. Er zijn misschien weer nieuwe lezers die niet alle oude berichtjes gaan teruglezen.
    Je moet er niet aan denken, dat ze je vader zoiets aan doen. Dat zijn dan inderdaad HUFTERS.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Erg he dat er van die hufters rondlopen. Een camera erbij kom je gemakkelijk van hufters af is onze ervaring.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Sanneke: volgens mij wel ;-) maar dat weet ik niet meer zeker ha ha.
    @Marion: ik denk niet dat die constructie wettelijk geoorloofd is ...
    @Marja: denk dat je gelijk hebt en dat 't weinigen zal opvallen als iets 'dubbel' wordt beschreven.
    @Johanna: tja, hebben we ook al over nagedacht ...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lieve Inge,

    Je kunt alsnog je oude blogs induiken en onderaan bij 'labels' een 'tag' inbouwen. Dat is een bepaald woord zoals voor jou herkenbaar over e.o.a. onderwerp. Daarmee komen al díe blogs onder die label en kun je ze opzoeken. Zelf zet ik elke blog op nummer op een file: de URL ervan dus. Zo heb je datum en de titel en dat is makkelijk terug te kijken. De datum zet ik ervoor, na het nummer en dan de URL die vertelt over de inhoud. Dit raden ze ook aan mocht je ooit niet in je blog kunnen of er een kwijt raakt. Dan heb je bewijs ervan. Samen met het opslaan elke week is dit een goeie manier. Ja, zelfs voor een blog moet een mens heel wat leren en weten...
    Het is wel èrg dat een burger zich nauwelijks meer kan (mag) verdedigen. Zeker niet in Nederland. En oude van dagen zijn per definitie erg vulnerable en zeker jou Papa.

    Lieve groet en fijn dat je even bij ons in de tuin was; daar krijg je een 'bloemige en geurige' afleiding door.

    Knuffel,

    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh, om te zien hoe die labels werken, scroll maar eens helemaal naar beneden op mijn blog, rechts onder... Daar zie je hoet het uitziet. Mogelijk helpt het je nog. Je kunt elke blog nog editen en dit toevoegen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Mariette: ik gebruik de labels, ze staan links in 't rijtje van mijn blog. Ze staan alleen niet zichtbaar onder mijn berichten ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk, een reactie! Anoniem reageren (d.w.z. zonder account) kan, maar ik vind het wel zo netjes als je toch een naam vermeldt. Groetjes, Inge