maandag 13 juni 2011

te

Dat heb ik nu weer: daags na een ontmoeting spookt er een zinnetje door mijn hoofd dat er niet uit wil: "je doet zoveel (lees: teveel?) voor je vader zodat hij 't zelf niet meer doet (lees: of hoeft te doen?) ... " Waarom blijft deze zin in mijn hoofd, en waarom gaf ik geen goed weerwoord? Ik hèb wel gereageerd, maar achteraf niet afdoende, vind ik tenminste. Mijn reactie was dat als ik bepaalde spullen niet voor hem koop, ze er ook niet (meer) komen. Dit is nu eenmaal 't gevolg van Alzheimer: de wil om iets te kopen of te doen is er wel, maar 't geheugen vertoont teveel gebreken om daadwerkelijk dingen te doen of te onthouden. Ik vind dus echt niet dat ik te veel doe. 't Woordje 'te' heb ik onderstreept, omdat 't vaak negatief klinkt. Ik doe best veel, en dat klinkt al weer anders ;-) 't Vullen van de koelkast met gezonde dingetjes om te eten is niet te. Ik ben ergens ook blij dat pap niet meer zelf boodschappen doet: hij zou in een supermarkt zo maar in de verleiding kunnen komen om bijvoorbeeld wijn te kopen omdat hij vergeet of is vergeten dat hij geen alcohol mag drinken .... Ik koop - uiteraard - geen wijn voor hem ... En is hij er slechter van geworden? Dacht 't niet. Volgens de geriatrisch verpleegkundige is 't zeer goed mogelijk dat 't 'droog staan' een heel goede invloed heeft op 't welzijn van pap, en dat 't daarom (in combinatie met de medicatie, beweging in de buitenlucht en regelmaat) best goed met hem gaat. Hij voelt zich prima, zegt hij, dus mist hij deze geneugten van 't leven ook niet. Proost ...

6 opmerkingen:

  1. Je zorgt gewoon goed voor je vader - hij zorgde eens goed voor jou.
    Als je jezelf niet vergeet is dat toch goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Misschien kun je deze zin ook onthouden lieve Inge:
    "gewoon het ene oor in en het andere oor weer uit" ;-)
    Ieder mens mocht willen dat ie later als hij / zij oud is
    een zoon of dochter heeft die ook zo goed voor hem zorgt !!!
    Lieve groetjes, Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik sluit me aan bij de voorgaande schrijfsters.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De achilleshiel van de mantelzorger. Je bent zo kwetsbaar voor opmerkingen van anderen. Die anderen, die niet altijd in de gaten hebben hoe de vlag er werkelijk bijstaat.
    Ik kan me zo helemaal voorstellen hoe het je raakt, maar probeer het toch maar naast je neer te leggen. Jij zorgt voor je vader op jouw manier. En blijkbaar is dat een goede, want hij reageert toch steeds heel lief naar jou toe?

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk, een reactie! Anoniem reageren (d.w.z. zonder account) kan, maar ik vind het wel zo netjes als je toch een naam vermeldt. Groetjes, Inge