zaterdag 23 juli 2011

euthanasie en dementie (2)

Ik heb inmiddels gekeken naar 't programma via uitzending gemist. Welk programma? Dit programma. Achteraf gezien had dit al veel eerder gekund, ondanks 't trage internet hier. 't Is gewoon 'n kwestie van de instellingen veranderen. Kind kan de was doen, maar da's moeilijk voor mij. Techniek dan, niet de was  ;-)
Deze uitzending heeft me behoorlijk aan 't denken gezet. Ik dacht namelijk dat 't niet mogelijk was om als (beginnend) dementerende om euthanasie te vragen ... 't Kan dus wel, maar er zitten 'n grote adder onder 't gras:
Slechts 33 procent van de Nederlandse artsen is bereid om bij beginnende dementie mee te werken aan euthanasie. Dat blijkt uit de resultaten van een landelijk onderzoek naar euthanasie. Lees 't bericht hier verder op nu.nl. Ook Elsevier.nl schrijft over dit probleem, klik hier om te lezen.
't Blijft moeilijk dus ... en voor pap is 't te laat. Hij zou 't op dit moment ook niet willen (zie ook dit bericht). Voor anderen gloort er hoop ...

7 opmerkingen:

  1. Ben een groot voorstander van euthanasie en heb dat op jouw blog al eerder gezegd, maar die beslissing zou ik nooit voor een ander durven/kunnen nemen. Tenzij uitdrukkelijk gevraagd en dan hebben we het over "eigen". Mensen die jou in vertrouwen hebben genomen. Want zoals mijn ouders gezegd hebben "een leven dat God gegeven heeft, daar mag je als mens geen einde aan maken", zo denk ik daar anders over. Genoeg is genoeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel moeilijk lijkt me dat om een beslissing voor een ander te nemen. Maar jou vader was toch nog gelukkig zei hij de vorige keer. Kan ook niet anders met zo'n fijne dochter. Hij kan zelf niet meer beslissen inderdaad.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik had het er laatst over met een vriendin wiens zwaar dementerende vader vorige week zaterdag is overleden. Haar reactie was dat ze er meteen voor zou kiezen als het haar overkwam.
    Het wrange is dat je de beslissing moet nemen als je nog relatief 'gezond' bent en er voor kiest om uit het leven te stappen als het nog menswaardig is. Moeilijk, heel moeilijk......

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Euthanasie bij dementie betekent dat je dit in een vroeg stadium moet beslissen (en uitvoeren) en dat lijkt me erg moeilijk, bijna onmenselijk. Anders is dit bij een uitzichtloos lijden. Het blijft een moeilijke discussie.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. 't Is héél moeilijk .... Voor een ander (m.u.v. dieren) kan/mag ik niet beslissen, zal ik ook niet beslissen. Voor mezelf wel ....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat lijkt mij dit moeilijk, ik heb voor mezelf al wel aangegeven wanneer ik euthanasie wel, niet dat ik er vandoor wil maar weet hoe het leven kan lopen.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk, een reactie! Anoniem reageren (d.w.z. zonder account) kan, maar ik vind het wel zo netjes als je toch een naam vermeldt. Groetjes, Inge