maandag 4 juli 2011

herinneringen

Naar aanleiding van mijn bericht gisteravond en de reacties die ik daarop kreeg nog een berichtje over bezoek. Omdat ik het zó enorm waardeer, dat mensen op bezoek blijven komen! En ook dat ik daar vaak een verslagje of gewoon een mededeling van krijg, zodat ik weet dat er iemand is geweest. Want van pap krijg ik dat niet (meer) te horen, hij is dat dan al lang weer 'kwijt', helaas ... 
Gelukkig krijgt pap vaker bezoek. Ondanks 't feit dat hij niemand meer koffie, thee of 'iets erbij' aanbiedt, en waarschijnlijk ook niets 'fris' blijven ze toch komen. Vaak (schoon)familie, soms ook vrienden van vroeger. Als pap maar kan praten over vroeger, als er maar niet te veel aan en van hem wordt gevraagd. Ik kreeg afgelopen week een handgeschreven brief van een zwager van pap. Zó lief, ik krijg nooit handgeschreven brieven ... Hij en mijn tante waren ook op bezoek geweest. Ze hebben een gebeurtenis uit 't laatste stukje van de oorlog besproken, pap kon zich zo goed als alles en iedereen uit die tijd herinneren. 'n Gebeurtenis in 't dorp van pap. Mijn oom stuurde me een krantenartikel van die gebeurtenis om mij te laten lezen waar ze 't over hadden die middag:

Lieve Inge, beste T.
Ofschoon ik nog steeds niet weet wat er met T (=mijn man) gebeurd is, want pap weet er ècht niets van, wil ik graag informeren wat we uitgebreid toen besproken hebben. In dit artikel herken je de namen die hij zich zo goed herinnerde. Omdat R (=mijn tante) de familie H. kent kon ze veel bij hem terughalen. H. was ook hun veearts op de boerderij. 

Tja, en nu een probleem: 't inscannen van dit artikel lukt me niet ... Is niet erg, ik heb 't in ieder geval met veel interesse gelezen, en zal 't bewaren in de bewaardoos. Ik heb een 'bodem' om met pap hierover te kunnen praten. Bedankt!

10 opmerkingen:

  1. Fijn dat er mensen blijven komen en herinneringen op halen waar hij dan misschien over gaat nadenken. En wat maakt het dan uit dat je niks aan geboden krijgt. Ze weten toch van zijn Alzheimer. Anders kunnen ze toch ook vragen om voor hem even een kop thee te zetten, dan zal hij vast zeggen maak voor jezelf ook wat, want zo'n man lijkt het me wel, altijd sociaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Erg attent en aardig! Fijn voor jou en je vader :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk dat er zoveel bezoek blijft komen. Mijn moeder krijgt bijna nooit bezoek. :( Zij ging zelf altijd bij iedereen langs, maar nu zij zelf aan 'de beurt' is, is iedereen dood of te behoeftig. Nog een nadeel van heel oud worden.
    Wellicht een tip als je een compactcamera hebt, ipv scannen lukt het vaak ook prima om met je camera een foto te maken. Dan heb je het ook digitaal (als het je daar om te doen is ten minste)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Post is altijd leuk, maar handgeschreven brieven helemaal. Zeker als ze dan ook nog waardevolle informatie bevatten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Great !!!! visiters are such good medicine sometimes. And Glad you have something to talk about if your dad is wonderful.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi, hier een nieuwe lezer. Deze blog doet mij zo denken aan de tijd dat ik de enige mantelzorger/verzorgster voor mijn zwaar dementerende moeder was. Moeder was minstens 6 jaar dement, van kwaad tot erger, en ik was de enige die haar verzorgde. NIKS hulp van thuiszorg, niks begrip van anderen. Gelukkig heb jij dat wel zo te lezen. Ik kan bij elke post bijna wel een commentaar zetten van OH dat herken ik. Maar zal dat niet doen hoor, wordt ook zo saai om te lezen haha.

    Groeten van Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Marian: welkom op deze blog! Triest voor woorden dat je geen hulp en/of begrip hebt gekregen bij de zorg voor je moeder ... Je mag gerust bij ieder bericht commentaar zetten hoor ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Inge

    Dankjewel voor je reactie op mijn blog....bijzonder. Alvast van harte gefeliciteerd met je zoon morgen, ik wens jullie een fijne dag met elkaar.

    Groetjes, Mandy

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk, een reactie! Anoniem reageren (d.w.z. zonder account) kan, maar ik vind het wel zo netjes als je toch een naam vermeldt. Groetjes, Inge