dinsdag 12 juli 2011

op vakantie

Tot een aantal jaren geleden was op vakantie gaan voor ons een vanzelfsprekendheid, met andere woorden: als 't in ons opkwam dan regelden we iets hier en daar, pakten onze tassen in en gingen op weg. Sinds Alzheimer zijn intrede heeft gedaan in 'huize paps' heeft een en ander iets meer voeten in de aarde. En zeker sinds pap zijn boodschappen niet meer zelfstandig kan doen cq doet is 't allemaal best wel een geregel. Door het jaar gaan mijn broers (bijna) nooit weg, dus dan is altijd wel iemand in de buurt om een oogje in 't zeil te houden. Ik deel dan mede dat ik 'van .... tot' afwezig ben, en dat gaat goed. Maar 's zomers is dit toch een ander verhaal. Iedereen wil dan een of meerdere weken weg in vrij korte tijd. Dit jaar is door de operatie van mijn man onze meivakantie niet door gegaan. Voor aankomende zomer zag 't er aanvankelijk ook 'slecht' uit. Maar 't herstel gaat voorspoedig waardoor we deze week - tussen de fysiotherapiesessies door - toch ruim een week naar Oostenrijk kunnen gaan. Probleem is dat mijn jongste broer ook net in deze periode op vakantie is en middelste broer een eigen (drukke) zaak heeft. Dus nu moet ik zorgen dat a. de thuiszorg op de hoogte is, b. er voldoende boodschappen voor een hele week in de diepvries en koelkast liggen, c. iemand dit goed in de gaten houdt en d. eventueel boodschappen gaat doen. Achteraf gezien zou 't misschien verstandiger zijn geweest om pap een week naar 'n vakantie-opvang te laten gaan .... maar ik denk en hoop dat 't dit jaar ook zo nog goed zal gaan. Misschien niet optimaal, maar hij is dan wel in zijn eigen omgeving, kan lekker door zijn tuin lopen, wordt  verzorgd en in de gaten gehouden door onder andere de thuiszorgers ..... 

10 opmerkingen:

  1. Dit zal vast de beste oplossing zijn want ik heb het wel eens mee gemaakt dat ze voor een alzheimer patient een opvang kozen en dat het daar na helemaal mis was met de persoon. Vertrouwde omgeving brengt hun niet zo snel in de war. Ik hoop dat je even kan genieten al is het dan maar voor een weekje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik hoop dat het allemaal lukt. Het is je van harte gegund.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ben het met Johanna eens, een vreemde omgeving kan de ziekte sterk verergeren.
    Probeer het een beetje los te laten in je vakantie, je hebt wel even ontspanning verdiend.
    (Handig hè, deze pop-out, wie wil kan de vervolgreacties ook gellijk zien.)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik moet vaak aan je denken omdat ik met mijn ouders dit niet heb meegemaakt en me heel goed realiseer dat ik wat dat betreft een geluksvogel ben.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik hoop dat het lukt en wens je
    alvast een fijne vakantie toe!
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je zult er nu te laat voor zijn, maar is het wellicht iets om een Vrijwilligerscentrale te benaderen, om ook op die manier iemand achter de hand te hebben voor dit soort situaties? Of accepteert jouw vader geen vreemden meer in huis?
    Heel veel plezier gewenst, en probeer inderdaad maar te genieten en het even los te laten, want dit kan nog jaren zo doorgaan (zoals je weet, ben ik al bijna 15 jaar mantelzorger :-) en dat weet ik inmiddels wel - al lukt het me ook niet altijd - je moet jezelf ook in de gaten houden)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Inge,

    Ik hoop voor je dat j ehet allmeaal kan regelen.
    Het is zo belangrijk om er zelf even tuusenuit te gaan en op te laden.
    Ik heb zoveel bewondering hoe jij met de hele situatie omgaat.
    Er zit tussen de regels door zoveel liefde en genegenheid naar je vader toe!
    Ik weet zelf hoe moeilijk het af en toe kan zijn, ook al kunnen ze er zelf weinig aan doen.

    Ik wens jullie een hele fijne vakantie, rust lekker uit en kom bij.

    Veel plezier!
    Liefs,

    BeantwoordenVerwijderen
  8. He lieve Inge, ook daar in Oostenrijk kun je de zorgen om je paps niet loslaten.
    Ik hoop dat jullie toch kunnen GENIETEN met hoofdletters.
    Even je accu opladen daar plukt ook paps straks de vruchten van.
    Waarschijnlijk loopt hij gewoon zijn rondje door de tuin ... !!!
    Groetjezz lfs mij

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Inge,geniet lekker van je vakantie, je hebt het verdiend.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Fijne vakantie! Ga zwaar genieten...

    Wanneer vertrekken jullie?

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk, een reactie! Anoniem reageren (d.w.z. zonder account) kan, maar ik vind het wel zo netjes als je toch een naam vermeldt. Groetjes, Inge