donderdag 28 juli 2011

't is allemaal normaal

Pap heeft nog geen enkele keer gevraagd waar de krant blijft die is afbesteld ... Hij heeft ook nog niet gevraagd waarom 't verwarmingskamertje is afgesloten en waar de sleutel is ... Hij vraagt ook nooit meer waarom hij niet meer kan beschikken over meer geld om zelf boodschappen te doen ... Hij doet ook zelf geen boodschappen meer (uitzonderingen daargelaten) ... Hij vindt 't hartstikke normaal dat koelkast en voorraad altijd worden bijgevuld ... Hij vindt 't ook niet vreemd dat zo velen iedere dag bij hem op de stoep staan om hem te helpen met wassen (indien nodig) of eten klaarmaken. Vanmorgen vertelde ik hem dat morgen iemand langskomt om (nuchter) bloed te prikken. Dit ging vorige week fout doordat iemand van de huisartsenpraktijk een en ander niet goed had doorgegeven. Niet erg, nieuwe ronde nieuwe kansen zullen we maar zeggen. Pap begint te knotteren: "Alweer? Da's toch pas geleden al gebeurd?" 
"Nee pap, toen waren ze 't vergeten, morgen wordt je ècht geprikt"
"Oh ja, vorige week heb ik de hele dag zitten wachten ...."
Dit laatste is niet waar, al om half 10 heeft iemand van de thuiszorg hem zijn medicatie gegeven en 'n ontbijtje klaargemaakt. Maar voor 'n buitenstaander klinkt 'de hele dag' best aannemelijk. 
"Oh nee? Tja, maar tot half 10 is ook lang ...."
Ja pap, da's ook lang :-) Ik laat hem zelf een briefje schrijven met de tekst "NUCHTER BLIJVEN" wat hij vervolgens op een keukenkastje plakt.
Ik kijk nog  even in de koelkast, en haal er een pak koffie uit. Pap heeft geen idee hoe dat daar nu weer terecht is gekomen ... Ik laat 'm zelf t pak koffie op de goede plek zetten. Na even zoeken staat 't bij 't voorraadje thee en koffiefilters. Ik zet een pot koffie voor hem, en ga weer naar huis.

10 opmerkingen:

  1. Het blijft heel aandoenelijk hoe lief je met je vader omgaat. Ik zou hetzelfde doen want de goede man weet niet beter. Toch vind ik nog steeds knap dat hij zelfstandig kan blijven leven met behulp dan wel. Ik vind je geweldig, petje af.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je bent de beste dochter die een vader zich wensen kan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Opvallend dat je vader zich de miskleun van het bloedprikken van vorige week WEL weet te herinneren en niks meer over de krant zegt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Da's Alzheimer .... 't Is ook goed mogelijk dat hij 't niet tegen mij zegt, maar wel tegen anderen .....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind het knap dat hij met behulp van briefje weet dat hij nuchter moet blijven.
    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Maar 't is geen garantie ... en dat weet de diabetesverpleegkundige ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Aandoenlijk inderdaad zoals Johanna zegt. Maar dit moet je toch wel veel energie kosten. Heel knap dat je dit kan doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat fijn dat hij niet kwaad op je wordt als je hem verbetert of de spulletjes op een goede plek laat zetten. Mijn moeder moet echt niet worden verbeterd, dan wordt ze behoorlijk narrig.
    :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Móói en vol respect geschreven ...
    FIJN WEEKEND
    Groetjezz lfs mij

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk, een reactie! Anoniem reageren (d.w.z. zonder account) kan, maar ik vind het wel zo netjes als je toch een naam vermeldt. Groetjes, Inge