vrijdag 5 augustus 2011

40ste volger

Ik zie dat de 40ste volger zich heeft aangemeld voor mijn blog. Een speciale volger: Joe. Hij woont in de Verenigde Staten, heeft zelf Alzheimer sinds 2004, en blogt (Living with Alzhiemers') nog altijd! Joe: welcome! Grappig hoe klein de wereld wordt door het bloggen, je krijgt zo contact met mensen over de hele wereld. 

Terug naar pap: hij wordt te dik ... Ik heb 't hem al zo vaak gezegd: "pap, je wordt te dik .... je moet minder (vaak) eten en meer bewegen ..." Tijdens de driemaandelijkse controle bij de diabetes verpleegkundige moest pap ook weer op de weegschaal gaan staan: in 3 maanden tijd is hij 4 kilo bijgekomen, dat is wel erg veel! En dan te bedenken dat de kook- cq eten-opwarmhulp destijds in paps leven is geroepen omdat hij in redelijk korte tijd 10 kilo was afgevallen ... "Pap, als je zo doorgaat wordt je kogelrond ..." Hij lacht, maar merkt ook dat het uit- en vervolgens weer aandoen van de sokken na de controle van zijn voeten (ivm diabetes) niet echt meer van een leien dakje gaat: zijn buik zit 'm in de weg! "Maar ik eet helemaal niet veel ..." Je zou 't zo geloven als hij dit vol overtuiging zegt maar ik weet wel beter: "je eet de hele dag door!" Ik mag vanaf nu geen bananen meer voor hem meebrengen, en hij gaat zelf ook lijnen, zegt hij. Ik stel voor dat hij meer gaat bewegen in plaats van makkelijk voor de tv te ploffen of voor de honderdste keer de (zelfde) krant te lezen ... Ik ben benieuwd ... 't Is geen onwil van hem, dit vele eten, maar een gevolg van de Alzheimer: hij heeft geen rem meer omdat hij gewoonweg vergeet dat hij gegeten heeft. Misschien moet ik vaker kleinere hoeveelheden boodschappen in zijn koelkast stoppen ... Dit vergt een nog groter organisatievermogen, eens kijken hoe we dit gaan aanpakken ...

8 opmerkingen:

  1. Gefeliciteerd met je 40ste, Inge!
    Sterkte met een oplossing vinden voor je vaders eetprobleem. Wat een leuke foto heb je gevonden voor dit onderwerp! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Inge,

    Bij ons is er een organisatie die "Blijf Actief" heet. Elke week een middag wandelen in het bos met een tweeledig doel: beweging voor de patiënten en ontlasting voor de mantelzorgers. Ik heb daaraan zo'n anderhalf jaar mee kunnen doen en vond het geweldig. Mijn moeder had dan een middag vrij en ik kon èn aandacht geven aan mijn vader èn praten met patiënten die wél open over hun ziekte konden zijn.
    Is er zoiets niet bij jullie in de buurt? Anders zou je Alzheimer Nederland eens kunnen benaderen, die weten de plaatsen waar er groepen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bovenstaande organisatie lijkt me alvast een goede tip. En misschien een hometrainer? Dan kan hij fietsend televisie kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is zeker heel bijzonder om ervaringen uit te wisselen met mensen uit de hele wereld.
    Ik vind dat jij alles op een nuchtere en respectvolle manier opschrijft. Ik reageer niet altijd, maar ik lees ze wel allemaal :-) En ik heb grote bewondering voor jou en hoe jij voor jouw vader zorgt!!
    Groetjes,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Opvallen trouwens, Inge, dat ik daarna Joe's blog bekeek en een reactie van iemand las die refereerde aan de mijne (patiënten die wél open over hun ziekte konden zijn) !!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Van harte gefeliciteerd met je nieuwe volger. Jouw blog spreekt mensen aan. De situatie waarin jij zit is er één waar we (bijna) allemaal in terecht kunnen komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Er is veel herkenning als ik hier lees. En dat is fijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Succes immers vindingrijk ben je intussen wel ;-)
    En ook weer niet een te groot probleem van maken !!!
    Groetjezz lfs mij

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk, een reactie! Anoniem reageren (d.w.z. zonder account) kan, maar ik vind het wel zo netjes als je toch een naam vermeldt. Groetjes, Inge