woensdag 31 augustus 2011

copyright

Ook zoiets vreemds, wat schijnbaar bij bloggen hoort is het kopiëren van tekst en/of afbeeldingen zonder toestemming van de 'auteur' ... Nu haal ik min of meer regelmatig plaatjes van 't internet met als doel het verfraaien van een bericht en daar vraag ik ook geen toestemming voor. Maar dan zijn 't plaatjes die bij 'afbeeldingen' staan, zonder copyright en dus openbaar ... Om nu zomaar lappen tekst van de blog te halen is minder leuk .... Ach, als 't dan is om meer bekendheid te geven aan Alzheimer, dan heb ik er nog niet zoveel problemen mee. Liever zou ik zien dat iemand me daar toestemming voor vraagt, ik geef dat ook netjes aan aan de linkerkant van de blog. Laatst had iemand wel iets heel vreemds gekopieerd van mijn blog, slechts één woord: 'strijkmachine' .... Ach, als dat gelukkig maakt ;-)
Ik wil wel een watermerk op mijn eigen foto's gaan zetten. Niet dat mijn plaatjes zo speciaal zijn, maar ze zijn wel van mij ;-) Verschillende mensen gaven me daarvoor de nodige tips, maar ik ben nog niet zover dat ik precies weet hoe 't werkt ....

11 opmerkingen:

  1. Foto's die je van Afbeeldingen haalt hebben wel degelijk copyright. Het is een ingewikkelde kwestie, en zodra je het op je blog zet, verschijnt het bij Google Afbeeldingen. En zie maar eens te voorkomen dat iemand dat kopieert....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De komende winter wil ik ook les nemen om wat meer te kunnen doen. Ben ook niet zo van de techniek.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoe zag je dan dat dat woord van jouw blog gecopieerd was?
    Ik denk er ook over dat te doen met mijn foto's, maar kost weer zoveel tijd. Copyright snap ik ook niet hoe dat werkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een watermerk op je foto's zetten kan vrij makkelijk via
    http://www.watermark-image.com/
    Vrij makkelijk ttz, in 't begin moet je wel een beetje zoeken en prutsen ;-), maar eens je het door hebt is het vrij eenvoudig. Er is een online help pagina, dus dat kan ook wel eens nuttig zijn. Probeer het eens!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik maak me er niet zo druk om. Als iemand letterlijk teksten of foto's van mijn blog zou halen, denk ik alleen maar 'Triest dat je zelf niet zo creatief bent dat je iets kunt verzinnen'. En ergens is het ook wel weer een compliment, toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het is helaas zoals Judy schrijft, alle afbeeldingen hebben in principe copyright. Daar waarschuwt Google ook voor.
    Je kunt dan naar de betreffende website om toestemming te vragen.
    Alles wat je publiceert is vindbaar op het internet. Ook je privéfoto's.
    Daar helpt een watermerk niet tegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Weetje Inge, ik ben het met je eens hoor maar iemand zei mij eens: zodra je op het WWW gaat ben je bekend, berucht en beroemd. Niet is dan eigenlijk meer van jou.
    In picasa kun je op elke foto automatisch je watermerk zetten, ergens rechts onderaan.
    Maar met alle fotobewerkingsprogramma's die er bestaan zou je eigenlijk je watermerk groot en in het midden moeten zetten van je foto of je plaatje. Want knippen kan iedereen.

    Liefs
    Tanja

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik had ooit in den beginne van het bloggen een plaatje van het internet gehaald van een schaal met een kopje.Ik kreeg een hele boze email wat ik wel niet dacht om zomaar haar foto te gebruiken.
    Ik was helemaal verbouwereerd want de schaal en kopje leken mij niet zo ramp. Ik zou het erger vinden als ik foto's tegenkwam van geliefden of dergelijke.
    En teksten, ach..als iemand daar gelukkig van word, let it be!

    fijne dag

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik vraag me toch af wat je dan bedoelt met die 'strijkmachine'. Ik plaats altijd een bronvermelding. Tenmiste, als ik ooit weer aan het loggen kom want weblog ligt er nog steeds uit helaas.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik zal eens voor je een stap-voor-stap uitleg maken Inge, dan moet het gewoon lukken. Het is niet zo moeilijk hoor, eigenlijk is het heel erg simpel. Je moet het weten. Verder zou je zo veel mogelijk je eigen foto's moeten gebruiken en daar dan in het midden je adres van je blog plakken. Precies zoals ik het doe met mijn foto's. Tegenhouden dat men je foto's gebruikt, lukt niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Voordat ik begon met bloggen heb ik eens gegoogled over die materie. Inderdaad op alles zit copyright.
    Zelfs een foto van een kunstwerk maken en plaatsen mag eigenlijk niet.
    Ik gebruik alleen mijn eigen foto's, een enkele keer vraag ik toestemming om andermans foto te gebruiken.
    Bij foto's van mensen vraag ik eerst ook altijd toestemming, dat is helemaal streng: portretrecht.
    Ik heb geen zin om allerlei letters in mijn eigen foto's te zetten, vind ik zonde en dat kan men toch weer wegknippen.
    Ik ben het eens met Zuster Klivia, zielig als je alles moet pikken en kopiëren.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk, een reactie! Anoniem reageren (d.w.z. zonder account) kan, maar ik vind het wel zo netjes als je toch een naam vermeldt. Groetjes, Inge