zaterdag 27 augustus 2011

geldzorgen

Telefoon gisteravond, ik ben er even niet en mijn man neemt op: "Ja, met mij, ik moet even wat kwijt: ik heb geen rooie cent meer .... en de koelkast is leeg!" Oef, en wat nu? Mijn man zegt dat ik morgen met geld en boodschappen bij hem langs kom. En waarom hij me 's ochtends niets heeft gezegd over 't blut zijn? Volgens pap heeft hij mij al in geen dágen gezien ... 
Tuurlijk ben ik er 's ochtends geweest, de koelkast was toen nog redelijk gevuld. Er was nog voldoende brood, boter, een paar plakken kaas, een pot sandwichspread en nog meer dan genoeg maaltijden om op te warmen in de magnetron. Als hij dat allemaal zou hebben opgegeten tussen 's ochtends en 't telefoontje gaat 't echt de verkeerde kant op. En van 't geld moet ik eerlijk toegeven dat ik vergeten ben om hem wat te geven ... Ik overleg met mezelf of ik niet toch nog - 't is inmiddels half 10 - langs moet gaan, maar vind dan dat dit niet nodig is ... pap kan best wachten tot morgen. 
Nogmaals de telefoon, dit keer beantwoord ik 'm zelf. 't Is pap weer, hij weet duidelijk niet meer dat hij al een keer heeft gebeld vanavond. "Zeg, er was iemand aan de deur om te collecteren voor de buurt. En ik kon 'm niets geven, want ik heb niets ... alleen wat dubbeltjes en kwartjes. 't Is een oudere man uit de buurt, je weet vast wie ik bedoel. Hij kent mij en ik ken hem van gezicht, ik weet alleen niet meer hoe hij heet. Kun je niet wat komen brengen voor als hij nog eens komt vanavond?"  Ik vertel hem dat ik nu niet meer langs kom, en dat die meneer ook echt niet meer langs komt zo 's avonds laat. 't Is vast tijd genoeg als hij morgen geld in zijn portemonnee heeft. Ik vind 't niet leuk voor hem dat hij geen geld had wat hij kon geven. Pap had ooit een zakje met klein geld in de meterkast hangen ... misschien dat ik dat weer in ere herstel. Dan heeft hij altijd muntgeld wat hij weg kan geven. Alhoewel .... dat vergeet hij vast ...

6 opmerkingen:

  1. Zo groeien de/je zorgen voor Pap wel steeds meer he...
    Vind je het niet "eng" dat hij dan toch alleen is en dus ook de deur open doet voor anderen?
    Ik heb zxoveel bewondering voor je, maar dat weet je he.

    Fijn weekend.
    Liefs,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het wordt er allemaal niet gemakkelijker op. Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zoals je vroeger je kinderen zakgeld gaf, zo geef je het nu je vader. Helaas.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gelukkig zijn het geen grote geldzorgen ...
    maar was het voor jullie allebei een vervelende situatie.
    Paps wil die man óók gewoon geld kunnen geven.
    Zo'n zakje (beursje) met kleingeld is een goed idee. Ik heb het zelf ook voor collectegeld ;-)
    FIJN WEEKEND
    Groetjezz lfs mij

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zoals ik al eerder aan je schreef, voel ik altijd zoveel meer in je posten als ik een beetje tussen de regels doorlees.

    Wat zul je een dubbel gevoel hebben gehad gisteren toen hij belde. Het kiezen tussen gevoel en verstand.
    Ik heb een heel groot respect voor je Inge, echt ik vind het zo knap van je.

    Liefs
    Tanja

    BeantwoordenVerwijderen
  6. wat moeilijk zeg, ik zou ook twijfelen of ik ging of niet.

    sterkte ermee!

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk, een reactie! Anoniem reageren (d.w.z. zonder account) kan, maar ik vind het wel zo netjes als je toch een naam vermeldt. Groetjes, Inge