donderdag 25 augustus 2011

slechte zin

Pap heeft geen goede zin. Hij moppert. Hij moppert op M. van de thuiszorg, een hartstikke lief en leuk mens die dit niet verdient. Pap heeft 't koud, en hij moppert omdat alle verwarmingsknoppen dicht gedraaid zijn. "Heb jij dat soms gedaan?". Hij heeft 't eerst aan M. gevraagd en vraagt 't nu aan mij. Ik snap niet dat hij 't koud heeft trouwens. Buiten is 't zelfs benauwd. Maar hij blijft erbij dat hij 't koud heeft. Ik beloof dat ik boven ga kijken hoe 't met de verwarmingsketel is. Intussen hoor ik hoe hij verder moppert. Volgens hem doet M. 't helemaal verkeerd met 't vullen van de waterkoker: "je verknoeit water!" Ik weet niet wat er precies aan de hand is, M. trekt haar schouders op alsof ze wil zeggen "geen land mee te bezeilen ....". Als pap zijn maaltijd voorgezet krijgt is zijn kwade zin even voorbij, hij geeft M. zelfs een complimentje: "lekker deze stamppot!" 
Pap is rustig aan 't eten en ik kan zo even met M. overleggen. Ik geef haar een verandering door voor de komende week. Verder vertel ik haar dat ik 't idee heb dat pap zich niet zo goed aan 't verzorgen is: ik heb 't idee dat hij al 'n aantal dagen dezelfde kleren aan heeft. Ik heb geen idee of hij überhaupt zijn ondergoed verschoond heeft de afgelopen dagen. Dit is de taak van de verpleegkundige die 's morgens komt om te controleren. Maar vaak is pap 's morgens al aangekleed tegen de tijd dat iemand van hen langskomt. Moeilijk, want 't is lastig om tegen hem te zeggen dat hij schone kleding aan moet trekken als hij al aangekleed is. M. schrijft mijn opmerkingen op, hopelijk is er morgen een daadkrachtig iemand die de ochtendzorg heeft .... 
Pap is intussen klaar met eten en begint weer te mopperen: "wat staan jullie hier te leuteren, in die (dure) tijd kun je beter mijn keuken poetsen ......". Ik zeg hem dat hij echt vies gemutst is deze dag, en dat 't niet de taak is van M. om zijn keuken te poetsen, daarvoor komt morgen de poetshulp. En dat hij best zelf de stofzuiger in de hand kan nemen als 't hem stoort. Ik ben een geduldig persoon, kan veel van pap hebben, maar hij moet niet onredelijk zijn ;-)
Later kom ik erachter waarom hij zo moppert: zijn vriendin is met vakantie .....

8 opmerkingen:

  1. ... en dat stemt je alweer milder... Duidelijk dat het veel voor hem betekent!
    Gelukkig maakt het eten het nog een beetje goed ;-)
    En ik denk dat er niets mis mee is, om weleens wat weerwoord te geven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad. Gewoon zeggen dat hij zich niet aardig gedraagt. Niets mis mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Toch wel heel mooi om dan de reden te lezen, dat hij zijn vriendin mist, ik kan dat wel heel ontroerend vinden Inge.

    Ik hoop voor zijn omgeving dat ze weer gauw terug is

    Liefs
    Tanja

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gewoon even zeggen dat het écht niet zo kan. Jullie doen hartstikke jullie best, dat mag hij best even voelen/weten.

    En daar komt de zuster: misschien heeft ie een laag Hb of is zijn bloeddruk te laag (gebruikt ie betablokkers?) Dat kan de reden zijn waarom hij het zo koud heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. aaahhhhhh.... dat doet je toch weer even glimlachen!

    Liefs,

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Misschien kan ik jou een beetje blij maken - jouw naam is getrokken bij de blog give-away!!

    Wil je (via mail) contact met me opnemen zodat ik het kan opsturen?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi toch hoe je het leven van je vader beschrijft. Ik reageer niet zo vaak (heb niet het gevoel iets toe te voegen) maar lees regelmatig bij je en wilde je dit even zeggen. Petje af..!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Uiteindelijk was zijn boze bui een beetje te begrijpen. Maar je moet het gewoon kunnen zeggen toch...als hij het te bont maakt.
    Lieve groetjes,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk, een reactie! Anoniem reageren (d.w.z. zonder account) kan, maar ik vind het wel zo netjes als je toch een naam vermeldt. Groetjes, Inge