maandag 26 september 2011

de garagepoort

De garagepoort bij pap thuis is net zo oud als 't huis: jaargang 1968. Sinds een week of zo kan de poort niet meer helemaal open: er is een beugel afgebroken waardoor een van de twee veren niet meer functioneert. De poort blijft nu halverwege steken, je komt er alleen onderdoor als je je goed bukt. Aan pap te zien gaat 't bukken niet altijd goed: hij heeft 'n schram op zijn voorhoofd. Ben blij dat ik niet in de garage stond toen die beugel afbrak bedenk ik me net .... Ben blij dat überhaupt niemand in de garage was toen.
Even tussendoor: afgelopen augustus (lees dit bericht) heb ik al een blogje gewijd aan deze poort maar toen was de betreffende beugel nog heel .
Vorige week is iemand geweest om een offerte te maken voor een nieuwe poort. Ik heb 'm gelijk gevraagd of hij dacht dat de poort nog gerepareerd kon worden, maar hij twijfelde of ze dergelijke beugels in hun assortiment hebben. Kan me daarbij wel iets voorstellen: a. de poort en 't gebruikte materiaal zijn behoorlijk  oud en b. je verkoopt natuurlijk liever een nieuwe poort. Dus nu zitten we met een soort van dilemma: wat doen we?
  • Een nieuwe poort, voor  bedrag X terwijl we niet weten hoe lang pap nog in zijn huis woont of kan blijven wonen. Voordeel: poort kan weer open/dicht. Nadeel: de prijs versus de tijd dat pap nog in 't huis woont.
  • Een smid vragen of hij/zij een nieuwe beugel kan fabriceren waardoor de (oude) veer weer gemonteerd kan worden, en de poort weer open en dicht kan. Voordeel: is stukken goedkoper dan een nieuwe poort. Nadeel: wie zegt dat beide veren nog goed zijn, en de poort zal nog altijd niet goed sluiten.
  • De poort fixeren door 't monteren van stalen hoekprofielen aan wanden en poort. Voordeel: poort is goed afgesloten. Nadeel: poort kan niet meer gebruikt worden en de garage wordt bergruimte die alleen via 'n steile trap te bereiken is.
In principe is de eerste optie niet de beste: de poort is - hoewel oud - nog altijd goed. 't Is een stevig raamwerk met massief houten latten. Ik geloof zelfs hardhout. Ik heb pap - uiteraard - ook gevraagd wat hij ervan vindt. Hij wil 't liefste de oude poort houden ... hij vindt alles mooi en goed en prima aan zijn huis, ongeacht of iets oud, kapot of versleten is .... Zijn huis is zijn paleis ;-) Hij zegt dat hij geen bezwaar heeft tegen een eventuele fixatie, ook al kan de garage dan niet meer gebruikt worden voor stalling van fiets en grasmaaier. 
Mijn broers mogen contact opnemen met een smid of klusjesman om te kijken of reparatie nog mogelijk is. Ik heb me stellig voorgenomen om me hier niet meer mee te bemoeien .... maar of dat lukt? 

7 opmerkingen:

  1. Kan je niet ergens anders zo'n beugel op de kop tikken?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik neem aan dat het een eigen huis is dat te zijner tijd verkocht gaat worden.
    Dan is het misschien verstandig om het goed te laten maken.
    Maar ik kan in niemands portemonnee kijken en zoals je weet is die van mij leeg.

    Sterkte dappere vrouw!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Knap van je..loslaten zen...moeilijk hoor !
    fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hmm ben benieuwd welke oplossing t m gaat worden :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja, lastige vraagstukken, ik ken dat. Het is idd het best even een smid te raadplegen, denk ik. Wellicht kan die voor een oplossing zorgen die voor een tijd voldoet.
    Succes ermee!
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk, een reactie! Anoniem reageren (d.w.z. zonder account) kan, maar ik vind het wel zo netjes als je toch een naam vermeldt. Groetjes, Inge