dinsdag 20 september 2011

late diagnose bij jong-demente

Gelezen in de krant van afgelopen zaterdag, 17 september 2011:

Late diagnose bij jong-demente
Mensen die al voor hun 65ste dement worden, lopen gemiddeld vierenhalf jaar met hun  klachten rond voordat deze door de huisarts als zodanig worden herkend. Dat is twee keer zo lang als patiënten die op late leeftijd worden geconfronteerd met ziektes zoals die van Alzheimer. Dat blijkt uit een national onderzoek, dat is geïnitieerd door het Alzheimer Centrum Limburg. Voor de zogeheten Need-YD-studie zijn 215 jong-dementen en hun mantelzorger geïnterviewd. Ze werden allemaal twee jaar gevolgd. Eenderde van de patiënten komt uit deze provincie, de jongste patiënt is 38 jaar.
Bijna 44% van de jong-dementen kreeg aanvankelijk een andere diagnose gesteld. Hun huisarts verklaarde hun klachten als het gevold van depressie of een burn-out.

In dezelfde krant een dubbele pagina (!) met aandacht Alzheimer. Dit in verband met wereld-alzheimerdag op 21 september:
Hoe stoere Ron een lieve jongen werd
Dementie is iets dat vooral ouderen treft, zo dacht ook de 50 jarige Ron Moonen uit Kerkrade. Tot hij bijna drie jaar geleden in de gaten kreeg dat het allemaal niet meer zo ging als vroeger ... 
Zelf  zal hij dit verhaal niet helemaal uitlezen. Dat lukt niet meer. "Ik kan mijn gedachten er gewoon niet zo lang meer bij houden, vergeet na enkele alinea's steeds waar het ook alweer over ging."
Indrukwekkend verhaal van een man van mijn eigen leeftijd ... Lees hier verder.

bron: www.ld.nl


Opmerking: de linken doen 't helaas niet, wordt aan gewerkt ...

9 opmerkingen:

  1. De links werken bij mij helaas niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook ik kom later nog even terug, Inge.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Erg die ziekte niet alleen op jonge leeftijd maar ook bij ouderen. En vooral voor de naasten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kom nog even terug om de linken als nog te bekijken of te lezen.

    Gr Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben getagt!

    En nu mag ik 5 mensen taggen!!
    En ik hoop dat je ook hier aan mee wil doen!
    Maar niets moet, alles mag!


    Het erg leuk zo kom je nog eens op websites
    die je normaal niet zou bezoeken op Blogger, en

    daar komt bij dat er ook meer mensen naar jou blogger komen kijken,
    dus de moeite waard om mee te doen toch?

    Groetjes Tanja

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Inge,

    Ik begrijpt het heel goed hoor dat je niet mee wilt doen.Sorry dat ik je benaderd hebt.Ik heb je blog zitten lezen...Het is niet niks allemaal zeg!Ik wens je dan ook heel veel sterkte!

    Gr Tanja

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Als je op leeftijd bent is het al verschrikkelijk, maar als je nog maar 50 jaar bent. Angstig.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb het verhaal gelezen, indrukwekkend, vooral omdat hij het zelf allemaal weet (soms)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Behoorlijk confronterend zeg,je moet er toch niet aan denken dat je dit moet mee maken.
    Maar geeft wel een beetje inzicht wat onze Vaders mee maken/gemaakt hebben.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk, een reactie! Anoniem reageren (d.w.z. zonder account) kan, maar ik vind het wel zo netjes als je toch een naam vermeldt. Groetjes, Inge