vrijdag 9 september 2011

speciale programma's en over vroeger

Ik ben met mijn buurman, gepensioneerd dakdekker, bij pap. Hij gaat de losse platen aan de zijkant van een van de dakkapellen  weer bevestigen, en de rest controleren en indien nodig repareren. Ik woon al jaren in Duitsland. Mijn buren zijn Duits. Mijn buurman is een krasse zeventiger en hij kent pap nog als de 'veedokter' van vroeger. We drinken koffie samen, en de beide heren praten over vroeger. Dan komt 'de oorlog' ter sprake en hoe beiden dat beleefd hebben: pap als jonge knul in bezet gebied, en buurman als jongetje uit het land van de bezetter. Pap over hoe blij ze waren 'na de oorlog', buurman over hoe ze na de oorlog met het hele dorp naar kamp Vught werden gebracht, ondergebracht in barakken. Hij was toen 8. Ik word er stil van .... natuurlijk weet ik hoe 't was, o.a. uit de geschiedenislessen, maar zo klinkt 't toch weer anders. Anders en ook van de andere kant ...

Ik kreeg van Renske de link door van een krantenbericht over zg CareClowns, lees hier voor 't bericht in de IJmuider Courant van 5 september jl. waarvoor dank! Van deze clowns had ik nog niet eerder gehoord, wel van de overbekende ClinicClowns (voor kinderen) en ook van miMakkus. Deze laatsten heb ik in actie gezien op een symposium over dementie. Geweldig! Op de informatie-pagina van deze blog heb ik 't apart neergezet zodat 't altijd gevonden kan worden door degenen die deze info zoeken.

12 opmerkingen:

  1. Kan me voorstellen dat je er stil van werd.
    Wat geweldig dat iedereen zo meeleeft en je op de hoogte houdt van dingen waar vast wat aan hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het blijft een lastig onderwerp, maar veel jonge mensen zijn gestorven voor onze vrijheid. Aan de zijde van de geallieerden, maar ook aan de kant van de Duitsers.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als je het zo hoort vertellen door mensen die je kent, komt het altijd veel dichterbij. Begrijp je ook beter de impact van dat alles.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die CareClowns, een uitstekend initiatief. Ik had er al eerder over gelezen, toen er over gepubliceerd werd. Als je bij Gmail je email-instellingen aanpast bij de alerts (bèta, dat wel) en je geeft daar Alzheimer op, dan krijg je dagelijks melding van alles wat er wereldwijd gepubliceerd wordt. Op deze wijze vond ik ook jouw weblog! Naast veel onzin, lees je zo ook actuele en interessante zaken over deze ziekte.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oorlogsverhalen maken me altijd klein en stil ... !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bijzonder om zo de andere kant eens te horen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb deze blogpost getweet. Had nog nooit gehoord van CareClowns. Wat een goed initiatief!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je hebt 2 verschillende groepen: zie www.care-clowns.nl en www.careclowns.nl
    Kijk daar eens!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dankjewel Hans, ik heb de informatiepagina van deze blog aangepast.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat fijn dat er zoveel mensen meeleven en -denken met je.
    Ik kan me voorstellen dat je stil en onder de indruk was van het gesprek tussen vader en buurman.
    Groetjes,
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooi initiatief, de care-clowns!!

    Ik kreeg zo'n eyeopener een paar jaar terug toen we Pointe-du-Hoc in Normandie bezochten. Jonge Duitse jongens die geen andere keus hadden dan in het leger gaan. Bij weigering hadden ze het waarschijnlijk ook niet overleefd....Two sides to every story. Oorlog is allesverwoestend.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooi dat je kon luisteren naar het verhaal van je vader, heerlijk dat hij het zelf kon vertellen. Je hebt er een mooie en dierbare herinnering bij als is het een zwaar onderwerp.

    Fijn weekend
    Liefs
    Tanja

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk, een reactie! Anoniem reageren (d.w.z. zonder account) kan, maar ik vind het wel zo netjes als je toch een naam vermeldt. Groetjes, Inge