maandag 3 oktober 2011

ei en bezuinigingen op de WMO

Pap heeft zelf  boodschappen gedaan, zegt hij. Hij is naar de AH geweest, met de fiets. Ik sta perplex, maar ik moet 'm geloven want er zijn eieren in huis, en die heb ik niet voor hem meegenomen. Ik neem die dingen nooit mee omdat er geen mogelijkheid is om 'n omelet of spiegelei te bakken, en 'n ei koken in de magnetron lijkt me ook niet echt een goed idee. De aanwezige (Wmo, zie opmerking) hulp zegt dat pap inderdaad voor eieren naar de AH is geweest, ze kwam hem tegen toen hij op weg was naar huis. En ze heeft toch warempel een ei voor hem gekookt ..... in de magnetron: 'gewoon' 't ei in een bakje met water gelegd, en dat aan de kook brengen .... alweer iets geleerd, en dat op mijn leeftijd ;-) Toch is een gekookt ei niet datgene wat pap in gedachten had toen hij de eieren kocht .... hij heeft er geen zin in. Hij legt alle eieren in de deur van de ijskast, inclusief het gekookte exemplaar. Op mijn opmerking dat hij dan niet meer weet welke gekookt en welke ongekookt zijn, laat hij mij 't foefje van 't draaiende ei zien: 'n gekookt ei draait veel sneller rond dan 'n ongekookt ei .... Hij is blij dat hij me dit heeft kunnen laten zien en stopt 't gekookte ei weer in de koelkast tussen de andere eieren .....

Over Wmo hulp gesproken: m.i.v. 1 januari wordt er flink bezuinigd op deze uitgaves door de gemeente. Niet alleen in de gemeente waar pap woont denk ik zo, maar landelijk. In paps geval betekent dit 20% minder hulp per week. De 5 uur en 10 minuten waar hij nu recht op heeft worden teruggeschroefd naar 4 uur en 5 minuten. Gelukkig heb ik zijn particulier betaalde hulp steeds aangehouden, anders zag 't er niet goed uit. Ik vraag me af wat de gemeente - behalve bezuinigingen - hiermee beoogt: iemand met Alzheimer heeft ècht niet minder maar alleen méér hulp per week nodig .... en wat te denken van alle mensen die deze zorg verlenen? Triest ...........

Opmerking:  Wet maatschappelijke ondersteuning

9 opmerkingen:

  1. Iemand achter het bureau heeft het weer bedacht, heel erg. Grappig van dat ei.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad, triest. Al die bezuinigingen in de zorg zijn zo verschrikkelijk fout. Laten ze bezuinigen op kunst, dan hoeven we niet naar al die wanstaltige zogenaamde kunstwerken op straat te kijken. Roestige palen en walgelijke figuren in felle kleuren.
    Dat ei is dan weer dolkomisch. Leuk hoe je grappig en triest weet te combineren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat begrijp je niet, nee.
    Ben het met Marja eens.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De moeder van een vriendin was een paar maanden geleden al geconfronteerd met een halvering van de aangeboden hulp. Iemand was langsgekomen en had gevraagd hoe ze het stelde zo in haar eentje. Natuurlijk had ze zich beter voorgedaan en gezegd dat het prima ging! Gelukkig heeft mijn vriendin het terug kunnen laten draaien.

    @Marja: jammer dat je de bezuinigingen op deze manier koppelt aan kunst waar jij niets om geeft. We kunnen toch zonder meer stellen dat bezuinigingen in de zorg fout zijn, punt?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een moeilijk onderwerp en wil daar ook niet teveel over zeggen. Maar ik geloof wel dat mensen die zorg nodig hebben, zwaar getroffen worden.

    Gelukkig heeft de pap van Inge zijn dochter.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ei, ei
    zo leer je steeds weer wat bij

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Inge,

    Ik ben weer even bijgelezen.
    Je schrijft helder en leuk
    Tja minder hulp..
    Het zou juist prettig zijn als je vader zo lang mogelijk zelfstandig kan blijven wonen, kan dit als er steed minder hulp is...

    groetjes ina

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Inderdaad heel triest. Jullie boffen nog dat er geld is voor particuliere hulp, maar mensen die dat niet kunnen en geen familie hebben die kan helpen zijn flink de dupe. Ik kan er ook behoorlijk boos over worden. Bezuinigen moeten we, maar waarom steeds bij de verkeerde groepen?
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  9. WMO. Toen die wet kwam hebben we er hier in het dorp Wet Maatschappelijke Ontwrichting van gemaakt. Echt, dit is niet leuk meer. De mensen op het pluce denken gewoon; de kinderen, de buren, de vrienden enz.enz. Maar hoe moeten die dit doen? Ieder moet vlgs. diezelfde mensen toch een fulltime baan?
    Je snapt vast wat ik bedoel.
    hartelijke groet en tot laters
    Gerrie

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk, een reactie! Anoniem reageren (d.w.z. zonder account) kan, maar ik vind het wel zo netjes als je toch een naam vermeldt. Groetjes, Inge