maandag 14 november 2011

paps auto

(foto van 't www)
Ik schreef al eens over paps auto en hoe we (mijn broers en ik) hem van 't (zelf) autorijden hebben af gekregen. Laatst - ik zag een soortgelijke auto rijden - ging me dit scenario weer door 't hoofd ... Ik ben nog altijd blij dat 't toen gelukt is, maar de wijze waarop verdiende in mijn ogen geen schoonheidsprijs. Toch was pap toen al 'ver weg genoeg' om hier nooit argwaan over te krijgen. Nooit heeft hij gedacht: "ik ga voor een second opinion naar een andere garage", en waarom zou hij ook ... Hij vertrouwde ons, zijn kinderen, en hij vertrouwde de mensen van de garage waar hij al jaren kwam om 't oudje te laten keuren en repareren. Ik vind 't jammer dat ik geen foto meer heb van pap en zijn auto. Hij was er toch zó trots op! Voor zijn werk was 't belangrijk om een degelijke diesel te rijden, dit in verband met de vele kilometers die hij vrat op een jaar .... Maar de laatste jaren was 't een roestbak waarvan bijvoorbeeld de deurstrippen met duct tape zaten vastgeplakt aan de carrosserie ... Niet een auto om ergens netjes mee voor de dag te komen dus ;-) Bij 't zoeken naar een geschikte foto van een dergelijke auto kwam ik er velen tegen, en ik vraag me af of hij (of is 't 'het', maar zeker geen 'zij') nog ergens rijdt? Misschien wel, en *zucht* wij hebben er geen cent voor gekregen .... Zo belangrijk vonden we 't dat dat ding van 't toneel verdween .....
Pap praat zelden over zijn auto en over 't niet meer (kunnen) rijden. Laatst kwam 't wel heel eventjes ter sprake. Dat was bij de huisarts, toen hij 't moeilijk had met 't snappen van wat van hem werd verwacht bij de oogcontrole. Toen hij 't eindelijk wèl snapte zei ik dat hij net zo functioneert als een diesel: langzaam op gang komen en dan doordenderen. "Ja," zei hij, "dat komt omdat ik al jaren in een diesel rij ...." 

8 opmerkingen:

  1. Pijnlijk ja, dat 'liegen en bedriegen' dat je als mantelzorger doet. Troost je met het feit dat je het echt goed bedoelt, en dat je zeker weet dat je in zíjn belang handelt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja dat lijkt mij ook heel raar, terwijl het alleen maar goed bedoelt is heb je voor jezelf het gevoel dat je de boel aan elkaar liegt, maar Inge bij jou was het voor een heel goed doel.......de veiligheid van je vader.

    Liefs
    Tanja

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat zoiets dan toch nog weer naar boven komt lijkt me ook wel erg lastig en om dan ook weer snel een smoesje of een andere afleiding voor handen te hebben. Maar jij bent er handig in geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik begrijp je wel, maar veiligheid is het belangrijkst.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is jammer, maar het moet een tweede natuur zijn geworden. Alles zo draaien dat het aannemelijk wordt. Het is vaker gezegd, een groot respect hebben velen met mij voor dat wat je doet.

    Dag Inge. Liefs.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik las het oude berichtje ook even, maar het treft me juist dat jullie het bedriegerijtje op zo'n manier gebruikte dat hij er mee in zijn waarde werd gelaten.
    En dat is precies zoals ik jou ken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Inge als je wilt weten of de auto van je Vader nog gebruikt wordt kun je via Kenteken .nl kijken of hij of zij nog gebruikt wordt , maar dan moet je wel het kenteken nog weten .

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Veiligheid gaat in dit geval boven alles.
    FIJNE DAG HOOR !!! Groetjezz lfs mij

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk, een reactie! Anoniem reageren (d.w.z. zonder account) kan, maar ik vind het wel zo netjes als je toch een naam vermeldt. Groetjes, Inge