dinsdag 8 november 2011

niet veel honger

Ongelooflijk maar waar: pap heeft niet veel honger vandaag. Het staat ook opgeschreven in 't logboek van de thuiszorg: geen maaltijd klaargemaakt, de heer had geen honger. Ik kijk in de koelkast en zie dat daar nog een kant-en-klare salade (met spekjes en dressing erbij) staat. Volgens de datum op de verpakking zou die vandaag gegeten moeten worden. Ik stel pap voor om die samen op te eten, is toch beter dan dat die blijft staan tot Sint Juttemis .... Pap vindt dit een uitstekend idee! We dekken de tafel, ik zet een pot koffie, en samen genieten we van deze smakelijke en gezonde maaltijd. Na afloop zeg ik gekscherend dat hij lekker gekookt heeft. "Nee," zegt hij, "ik heb alleen de mayonaise gemaakt, dat doe ik altijd!" Heel serieus is hij, dus ik laat hem in de waan en in zijn waarde.
Ik haal mijn bladhark uit de auto. Die van hem is overgebroken, hij heeft blijkbaar te fanatiek blad geharkt. Ik kan wel even zonder, vind 't veel te belangrijk dat hij lekker buiten bezig is zolang 't nog goed weer is. Het doet 'm echt goed en binnen zitten kan nog lang genoeg de komende tijd.
Over tijd gesproken: ik denk dat 't geen gek idee is om nog eens een afspraak te maken met de zorgmanager. Ik denk dat 't niet slecht is om nog eens te praten over dagbehandeling. Nu is 't nog goed weer en is pap voldoende buiten bezig, maar als 't de komende tijd slechter weer wordt en als de dagen nog korter worden zit hij alleen maar binnen. Misschien niet meer in de locatie waar hij precies één keer is geweest maar elders .... Stof tot nadenken heb ik genoeg de komende tijd ....
Bij deze wil ik al degenen die deze blog lezen nog op 't volgende wijzen:

In 2011 gaan van 7 t/m 12 november zo'n 30.000 vrijwilligers van Alzheimer Nederland van deur tot deur tijdens de Nationale Collecteweek.

Alvast bedankt!




12 opmerkingen:

  1. "dus ik laat hem in de waan en in zijn waarde." Dat heb je heel mooi verwoord.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja Inge, als de winter zo streng wordt als "men" zegt, worden het lange dagen voor jouw vader.

    Fijn dat je hem toch hebt kunnen overhalen om iets te eten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat ben je slim in het vinden van truckjes om de lieve man toch aan het eten te krijgen. Het is inderdaad goed om niet de hele week alleen te zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vijf minuten geleden was hier idd een collectant langs de deur :-)

    Ik heb een jaar lang bij een man met Alzheimer gewerkt. ( via wat ze nu de thuiszorg noemen). Ik ging er elke morgen heen om te kijken of hij wakker geworden ... etc.

    Hartelijke groet, ik ben een nieuwe volger.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Inge je bent en blijft een kanjer en bedankt voor je lieve berichtjes bij mij........groetjes en fijne avond Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Vanavond waren ze voor de collecte aan de deur.
    Ik moest meteen aan je paps denken (en aan jou) !!!!
    Groetjezz lfs mij

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat is dan ook weer heel gezellig, zo samen eten!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Fijn om het dan zo samen toch op te eten, hij boft maar met jou!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dagbehandeling, dagopvang lukt dat nog ? Hier is al zoveel wegbezuinigt. Triest gewoon.
    Zo belangrijk voor voor deze mensen, maar ook als verlichting voor de thuissituatie.

    Dat samen eten, goed van je zeg. Gaat altijd beter als alleen eten.. Bij iedereen toch.

    hee suces er weer mee !

    groetjes Ina

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dag Maedje zag ik in en eerdere post van je staan. Heerlijk, die taal en de liefde die er uit spreekt voor jou.

    En jouw liefde voor hem, natuurlijk, die spat er van af, elke keer.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heb hier nog geen collectant gezien, maar dat kan dus nog.
    Oei moeilijk, die keuze voor dagopvang, he? Hopelijk vinden jullie iets waar je vader zich goed bij voelt.
    Liefs,
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk, een reactie! Anoniem reageren (d.w.z. zonder account) kan, maar ik vind het wel zo netjes als je toch een naam vermeldt. Groetjes, Inge