zondag 8 juli 2012

'n lesje voor mij

Een tijdje geleden geschreven, maar nog niet gepubliceerd:

Ik had pap geld gegeven, genoeg om èn de pedicure èn de kapper te kunnen betalen. Toen ik laatst vroeg - nadat bleek dat hij niet bij de kapper was geweest - of hij nog genoeg geld had, was ik er stellig van overtuigd dat hij het complete bedrag minus datgene wat hij aan de pedicure had betaald nog in zijn portemonnee moest hebben. Ik schrok dan ook toen bleek dat dit echt niet 't geval was: hij had nog maar € 10, nog niet eens genoeg voor de kapper ....  Omdat hij toch niet meer wist wat hij met 't geld had gedaan heb ik er maar niet al te veel aandacht aan besteed. 't Is gebeurd, 't is weg .... In het vervolg betaal ik de pedicure. Ik ben van plan om op zoek te gaan naar 'n thuiskapper, en ook die betaal ik zelf. 


Pap hoeft al een hele tijd niemand meer te betalen. Ik zorg dat zijn vaste poetshulp aan het einde van de week wordt betaald en ik reken af met de pedicure. Ik weet wanneer hij een afspraak heeft bij de kapper en kan dus zorgen dat hij daar op tijd is en dat ook zij wordt betaald. Op deze manier wordt het moeten hebben van geld in zijn portemonnee steeds zeldzamer. Toch belt pap me regelmatig op omdat hij, zoals hij zegt, hartstikke blut is, 'en dat is lullig'. Sorry voor mijn woordgebruik maar dit is letterlijk wat hij dan zegt ;-)

Hij doet soms kleine boodschapjes; ik zie dat aan dingen die in de koelkast liggen die ik niet voor hem heb gekocht. Prima, zelfstandigheid kan ik alleen maar toejuichen. Maar ik zie en lees ook in het logboek dat er dingen worden gekocht waarvan hij zegt dat hij ze nóóit meer in huis heeft ..... Bier dus ...
Tja .... Ik heb al zo vaak geprobeerd om hem uit te leggen dat hij (op last van de geriater in verband met zijn Alzheimer medicatie) geen alcohol mag drinken. Mijn broer heeft contact opgenomen met de SRV man die langs de deur komt en waar pap blijkbaar vaste klant is. Hij heeft hem gevraagd pap geen gewoon bier meer te verkopen maar alleen de alcoholvrije variant. Tja, meer kunnen we niet doen.


Laatst waren het deze flesjes, gisteren las ik in het logboek de volgende opmerking:
Er lagen 2 bierflessen in de vriezer. Ik heb ze eruit gehaald en in de koelkast gezet.
Gisteravond waren deze beide flesjes (twee andere als die op de foto, en dat weet ik heel zeker omdat het een ander merk was ;-) ) al weer leeg. Proost ....


12 opmerkingen:

  1. Hopen dat die SRV man meewerkt zeg... (Btw: ik dacht dat die uitgestorven waren ;))

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn vader heeft ook nagenoeg geen geld meer op zak. Als iemand het over geld heeft, trekt hij direct zijn pootemonee te voorschijn om te betalen. Wat te betalen? Geen idee. 'Nou, ik moet toch betalen', zegt mijn vader dan. Ook de chauffeur van het busje die mijn vader naar de zorgboerderij brengt wil hij iedere keer betalen. Mijn moeder zorgt nu dat hij altijd maar een klein beetje geld op zak heeft. Ook zij heeft in het verleden wel geld gemist uit zijn portemonee. Ze is er nooit achter gekomen waar dat is gebleven.
    Gelukkig drinkt hij al een aantal jaren geen alcohol meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oei......
    Waren de lege flesjes trouwens alcoholvrij of heeft je pa ergens 'echt' bier weten te kopen......

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oeps, dat is toch wel erg zorgelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat moet je toch creatief zijn met een vader als de jouwe...!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik kan me wederom aansluiten bij wat allen hier al zeggen...
    Hopelijk hebben de SRV meneer en alle anderen die je pa iets verkopen begrip voor de situatie en een portie goed fatsoen erbij.

    Lieve groetjes,

    Gabi

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Beroerd. Ik hoop dat hij aan de alcoholvrije variant ook plezier beleeft...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. tjonje tjonje, dat is wel lastig zeg! bij jouw pa moet je wel erg creatief zijn in het bedenken van oplossingen voor de zich aandienende probleempjes! groetjes, hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Toen mijn schoonmoeder -ze is overleden in 2000- in dezelfde wereld leefde als jou vader hebben de mantelzorgers kopietjes gemaakt van bankbiljetten. Voor ieder direct te zien dat het een kopie was maar voor moeder was het gewoon geld. Ze gaf het ook gewoon aan iedereen. Vandaar de kopietjes. Ideetje misschien ?
    Sterkte en van deze kant; Veel Respect.
    Hartelijke groet
    Gerrie

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk, een reactie! Anoniem reageren (d.w.z. zonder account) kan, maar ik vind het wel zo netjes als je toch een naam vermeldt. Groetjes, Inge