vrijdag 16 december 2011

nog even dit en een kerstwens ...

Laatst schreef iemand me: "Misschien hang je tegen een burn out aan? Dat is ook niet zo gek. Denk ik" Ik zei 'nee', maar diep in mijn hart geloof ik toch dat 't antwoord een beetje 'ja' is. Ik merk dat ik helemaal niet aan bloggen moet denken, maar dat 't niet meer bloggen me ook niet de rust geeft die ik dacht te krijgen .... Ik neem dus rust, waarschijnlijk tot volgend jaar. Ik wil jullie allemaal heel hartelijk bedanken voor alle fijne reacties, dat doet zó goed! Ik neem ze ook echt ter harte. Ik ga niet meer iedere dag bloggen als ik weer ga bloggen. Ik neem tijd voor mezelf, althans, dat probeer ik ;-) 't Is geen moeten, dit bloggen, 't is een uitlaatklep. Zo was 't bedoeld, zo moet 't blijven.
Omdat de blog over pap gaat en niet over mij, een kleine update van de afgelopen week:
Middelste zoon, student audiovisuele vormgeving, heeft een opdracht van school. Hij is bezig met 't maken van een documentaire. En pap is een dankbaar onderwerp. Hij is nieuwsgierig: "komt dit in de krant?" maar vindt 't ook wel lastig "kom je nu alweer met dat ding?" Ik heb al een paar stukjes film mogen bekijken, en dat is confronterend. Je ziet door andermans ogen hoe erg Alzheimer is geworden .... Zelf sta ik te kort bij om alles te (kunnen) zien, of neem ik teveel uit handen voordat .... Afgelopen week: "Jong, wil je koffie?" En zoon zegt "ja, lekker opa!" en filmt vervolgens 't gevecht van zijn opa met 't gegeven koffie maken. Ik zie 'n blik in paps ogen, ik zie keukenkastjes open en dicht gaan, ik zie 'n zoeken naar koffie, naar zakjes, naar ...... Uiteindelijk heeft pap gevonden wat hij zocht. Hij doet 'n aantal schepjes filterkoffie in een kop, schudt de kop vervolgens leeg in de thermoskan en doet daar water bij ..... Roert met een lepel door dit mengsel, en schenkt 't dan in 't koffiezetapparaat. Datgene wat hier vervolgens uitkomt heeft de kleur van koffie, maar daar is dan ook alles mee gezegd. "Mam, 't was niet te drinken!"

Ik wil jullie de allerbeste wensen toewensen voor de komende tijd. Niet te veel 'moeten', niet te veel van alles wat overdadig is ;-) Ik plaats dezelfde foto's als vorig jaar, 't zijn toch zo'n mooie plaatjes .... Jullie horen van me ....  Groetjes, Inge



fijne kerstdagen, en een zalig nieuwjaar



30 opmerkingen:

  1. Och Inge, wat moet ik schrijven. Het lijkt me allemaal zo moeilijk en zwaar wat je van nabij meemaakt, geen wonder dat het allemaal te veel is. Knap dat je zo vaak het grappige van de situaties hebt laten zien, maar het nare is dat er eigenlijk niets grappigs aan is, behalve dan inderdaad de situatie die ontstaat. Zoiets verzin je niet, dat soort 'humor' heeft het dan.
    Ik waardeer je blog enorm, het heeft mij nu al heel veel geleerd en inzicht gegeven in de brede aspecten rond Alzheimer en gun je nu heel veel rust toe. Ik hoop dat je snel weer wat nieuwe energie opdoet, en in een betere balans komt.
    Een heel fijne kerst gewenst en goede moed voor het nieuwe jaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed dat je een stapje terug neemt ;-) om met je eigen blog te spreken.
    geniet van de aankomende dagen, ik wens je hele fijne kerstdagen, een gezond 2012 en tot gauw, dikke knuffel

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een heel verstandige beslissing Inge, om het rustig aan te gaan doen. Ik kan me trouwens heel goed voorstellen dat, als je de beelden terugziet die je zoon gefilmd heeft, dit heel confronterend is. Je staat inderdaad heel dicht bij en daarom zie je het achteruitgaan van je pa niet zo snel.
    Ik hoop dat je je snel beter gaat voelen en wens jou hele fijne kerstdagen en een mooi 2012!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lieve Inge,

    Ik wens je heel veel sterkte en rust. Je bent een kanjer.
    Alle goeds voor de feestdagen en een gezond, gezellig en gelukkig 2012.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lieve Inge, ik vind je een wijs en heel verstandig mens die nu zo heel goed weet wat goed voor haarzelf is, ik begrijp je beslissing zo goed maar ik zeg je wel dat ik je ga missen.
    Neem de rust en de tijd die je nodig hebt, ik wens je mooie feestdagen en ik zeg tot ziens

    Heel veel liefs
    Tanja

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik wens je veel liefde, kracht en wijsheid toe voor 2012. Denk aan jezelf en hou van jezelf, dan komt alles vast goed.
    Lieve groet,
    Jenni

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ook vanuit Vlaanderen wens ik je fijne dagen en rust. In je hoofd en in je hart.

    Net als mijn voorgangers hoop ik toch zo nu en dan van je te horen.

    Veel liefs en sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Fijne dagen en heel veel innerlijke rust gewenst....stilte zegt soms meer dan woorden. Ik hoop dat de pauze je goed doet!

    Liefs Roelien

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Roelien ik ben het helemaal met je eens. En bloggen is echt niet het belangrijkste. Heel veel rust en fijne dagen toegewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Jij ook de allerbeste wensen, Inge.
    Misschien ook iets voor jou: de brightlite van mijn moeder was stuk, dus die heb ik nu even hier thuis staan. Na wat gemorrel bleek hij prima te werken en gebruik ik hem nu zelf een paar dagen. Schijnt heel goed te helpen tegen een winterdip. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Fijne dagen, Inge, temidden van je geliefden. Sterkte in de zorg voor je vader.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. De beste wensen, ook voor je vader. Hoop dat een mooie rustige kerstvakantie je goed doet!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dit bedoelde ik in mijn vorige reactie. Het gevoel van onmacht en verdriet en het niet werkelijk kunnen zien van de teruggang, die je zoon wel opmerkte.
    Ik hield zielsveel van mijn schoonmoeder. Toen ze overleed was -ze zo dement als een deur-. Excuus voor de harde woorden maar ieder snapt dan hopelijk wat ik bedoel.
    Lieve aardbolbewoner zorg goed voor jezlef en houd van jezelf. Op deze manier kun je de zorg voor je vader volhouden. Alle rust die je nodig bent. Heb het goed.
    Hartelijke greot en tot laters
    Gerrie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. een wijze beslissing, Inge. je moet echt wat tijd voor jezelf maken, innerlijke rust vinden, zodat je die erg zware taak -zorgen voor jouw vader- kan blijven volhouden! en slechts af en toe een berichtje op jouw blog is meer dan oké, we blijven er naar uitzien. Ik wens jou voor het volgende jaar veel energie maar ook voldoende rust, doorzettingsvermogen, en ook wat leuke bezigheden helemaal voor jou alleen want je hebt af en toe een uitlaatklep nodig, eens even niet aan Alzheimer denken. heel veel liefs, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Het zal een waardevolle film worden denk ik. Misschien confronterend ja, maar ook bijzonder.

    En jou; ik wens je tijd en ruimte toe. Om je heen en in jezelf.
    Liefs, Sannah.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Inge,

    Goed dat je aan de bel trekt en op de rem gaat staan.
    Als jij niet lekker in je vel zit kan je er ook niet voor de volle 100% voor je vader zijn.
    Ik wens je hele fijne dagen, en alle goeds voor het nieuwe jaar!

    Liefs en een dikke knuffel voor jou en voor Pa er ook eentje ´-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wijs besluit Inge, hou jezelf goed in de gaten. Niet moet, het mag. ;-)
    Triest van je vader, hij gaat dus behoorlijk achteruit.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Bijzonder dat hij daar een film van maakt. Ik denk dat dat een mooi soort van herinnering zal worden.

    Als het allemaal teveel dreigt te worden is het heel verstandig dat je even een stapje terug (hoe toepasselijk ;-) ) doet. Pas goed op jezelf want niemand heeft er iets aan als het ook met jou nog verkeerd gaat.
    Heel fijne feestdagen!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Inge ,Fijn te horen dat je de Handdoek mooi vind ,ik wens je hele fijne dagen met gezin en Familie .
    En al het goeds voor 2012 !!!

    Groetjes Mariska

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Lieve Inge,

    Ik lees stilletjes mee en reageer 'nooit'...
    Nu wil ik het wel doen om je ontzettend veel sterkte toe te wensen voor de laatste weken van het jaar.
    Je bent zo dapper en zo'n geweldige zorgzame dochter voor je vader!!
    Inge, daar krijg je nooit spijt van hoor!
    Denk aan jezelf, het bloggen komt wel weer.
    Al zal ik je wel missen...

    Een heel lieve groet,
    Sophia ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Lieve Inge, vanmiddag bij het opruimen van een plank in m'n boekenkast vond ik een oud pakje 'inzichtkaarten'. Ik trok er zonder kijken eentje tussenuit en daarop stond:

    - Goed voor jezelf zorgen is het grootste geschenk dat je anderen kunt geven! -

    Deze wil ik je graag meegeven.
    Alle goeds, Angelika

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Lieve Inge, wat een ontroerend stukje. En dat gedeelte over hoe je vader koffie zet. Die verwarring, oh, zo herkenbaar. Op alle fronten.
    Wat moeilijk is het toch soms he..
    En dat bloggen, tja, er gaat tijd in zitten en energie, die je misschien soms niet hebt. Maar die reacties kunnen je aan de andere kant weer zo goed doen..
    Het blijft zoeken, maar het is gewoon heftig, dat mantelzorgen!
    Ik wens je de rust toe die je nodig hebt en eh.. ik kom je vast nog wel es ergens tegen ;)
    Fijn weekend hoor!!
    groetjes,
    Wilmi

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Inge , Veel rust en warmte wil
    ik je toewensen de volgende weken...
    Neem je tijd , we wachten wel..ook
    al zal ik je berichtjes wel missen..
    Warme kerstwensen en een mooi 2012
    wens ik je ook toe vanuit België..
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hallo Inge,

    Ik wens je allerbeste toe; fijne kerstdagen en gewoon alle goeds.

    Ik kom al een tijdje bij je lezen maar wist nooit zo goed wat te zeggen... Alzheimer zit helaas ook behoorlijk in mijn familie (via moeders kant); twee van haar zussen en een van haar broers zijn er al aan (of mee) overleden. Sinds enige tijd begint mijn moeder van die typische aantekenen te vertonen... das slikken.
    En ja, als ik naar mezelf kijk en het feit dat't verrekte erfelijk kan zijn dan houd ik me hart vast.
    En toch... ik probeer er nog niet te veel bij stil te staan.

    Waar het "burn-out" betreft ben ik een ervaringsdeskundige... zorg goed voor jezelf Inge want je wordt naar een burn-out nooit meer helemaal "de oude".
    Ikzelf moet ook hels oppassen want ook ik ben wel op weg opnieuw voor de bijl te gaan... sorry, hier moet ik jou niet mee belasten.

    In ieder geval wens ik je / jullie alle liefs en goeds.

    STERKTE!

    Groetjes van een "Mede Limburger" die sinds vier jaar in Noord Holland leeft,

    Gaabs

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Dag Inge,

    Ik wens jou en de jouwen goede dagen toe!

    Groet, Bloem

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Heel goed dat je even pauze neemt. Zorg goed voor jezelf, doe ook eens dingen die jezelf fijn vindt, naast alle dagelijkse zorg.
    Je hebt een goed evenwicht nodig, anders red je het niet.
    Ik wens je een fijne, warme en gelukkige dagen toe!
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Van harte proficiat met jullie trouwdag. Op naar de 50! Jullie zijn al over de helft. ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Beste Inge,
    Ik heb me vaak opgetrokken aan je blog-als ik het allemaal even niet meer zag zitten-De herkenbaarheid en ook dat ik niet alleen leip te tobben....en nu blog stop....wat zal ik je missen!!
    De beste in alles
    voor het nieuwe jaar
    Vriendelijke groet
    Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Lieve Inge, soms heel soms is het goed dat iemand anders je een spiegel voor houdt.
    Wat een wijs besluit we wachten écht wel op je !!!!!!!
    Pak je rust, pas op jezelf en GENIET van alles en iedereen.

    Wens je hele warme en sfeervolle kerstdagen en alle goeds voor 2012

    Groetjezz lfs mij

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Wat moet dat inderdaad moeilijk zijn om de achteruit gang van je vader nu zo te zien, via de ogen van je eigen zoon.

    Heel veel sterkte met alles en ik wens je het aller-aller beste voor 2012, waarbij je hopelijk ook meer ruimte voor jezelf weet te vinden zonder dat je je schuldig voelt over de dingen die je daardoor laat (en je hoeft je niet schuldig te voelen, je doet al zo ontzettend veel!)

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk, een reactie! Anoniem reageren (d.w.z. zonder account) kan, maar ik vind het wel zo netjes als je toch een naam vermeldt. Groetjes, Inge