vrijdag 20 januari 2012

ik ben zó blij


Ik ben zo blij, en dat al een dikke week: ik heb mijn boek binnen, het boek met al mijn blogjes van StapjeTerug. En 't is mooi geworden! 't Is een echt boekwerk, zo'n 185 bladzijden dik, met een mooie harde kaft. Echt de moeite waard! Zo'n boek leest 'n heel stuk prettiger dan aparte berichten op de computer of laptop. En nu ik alle stukjes stukje voor stukje weer lees valt het weer op hoeveel pap heeft ingeleverd 't laatste jaar. Ongelooflijk! Zijn korte termijn geheugen is zoveel slechter geworden. 
Vanmorgen was ik even bij hem, we dronken samen 'n kop koffie, en ik vroeg wat hij vanmiddag zou gaan doen: "ik ga sommen maken, ik ga heel veel sommen maken" en op mijn verwondering wees hij op zijn agenda: "daar staan heel veel getallen in, die ga ik combineren en oplossen". Oké, dus. Hij heeft tegenwoordig een heleboel kaarten (nog van de afgelopen kerst) en overlijdensberichten op tafel liggen, die hij keer op keer vol bewondering leest en herleest. "Ik wist helemaal niet dat Arno dood was, wist jij dat?" Pap is naar zijn begrafenis geweest, ik niet, maar ik wist wel dat hij dood was en pap niet meer. Pap vertelt over lang geleden, over de tijd dat hij die Arno leerde kennen, en vraagt of ik er toen ook al bij was ... "Nee pap, want dan zou ik je dochter niet kunnen zijn" en hij lacht. En weer leest hij de overlijdensbrief: "wist jij dat hij dood is?"

24 opmerkingen:

  1. Wat mooi zeg zo'n boek. Fijn dat je het verhaal van je vader nu op papier hebt, ook al is het dan een best verdrietig verhaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een prachtig en waardevol tijdsdocument. Staan alle reacties er ook bij of zijn die elders afgedrukt?
    Tja, het wordt allemaal niet eenvoudiger, Inge. Sterkte en een fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat ziet het er mooi uit Inge, en treffend dat je deze foto uitkoos voor de voorkant. Een bijzonder document.

    En dat jij blij bent; da's een mooie reden voor een logje :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Och Inge, die foto raakte me toen ook al zo en nu ik hem weer zie, komt hij weer binnen. Ik kan niet goed neerzetten wat ik voel bij de foto. Maar wat heb jij een mooi dagboek want dat vind ik jouw blogboek. Ik geloof heel goed dat het lezen in je boek heel confronterend is voor je. Maar Inge het is ook een boek met heel veel herinneringen aan je vader.
    Wees er zuinig op want je zal het op een gegeven moment koesteren.

    Fijn weekend
    Liefs
    Tanja

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gaaf voor je! :) (Ik ken meer mensen die er blij mee zijn ;))

    Triest dat het zo confronterend is weer...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh Inge, wat ziet het er mooi uit!
    Als je het terug leest zal je
    inderdaad geconfronteerd worden met
    het achteruitgaan van je vader...
    Niet makkelijk voor je..
    heel veel liefs en sterkte nog!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. oh wat leuk zo'n blogboek, een echt 'document'! ziet er inderdaad erg net uit! waar bestel je het en hoeveel kost het eigenlijk? je kan me misschien een antwoordje hierover mailen (hildevandenbosch@yahoo.com, want als ik dit logje niet terug vind weet ik het natuurlijk niet hé!
    Misschien laat ik er ook zo eentje maken. t is een fijne herinnering aan een stukje uit je leven, een beetje zoals een dagboek! geniet van je boek! hartelijke groet, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Beste Inge,

    Wat een mooi document heb je zo in handen. Waardevol! Ik lees al een tijdje mee op je blog. Ben op zoek gegaan naar info sinds mijn mama in okt 2011 de diagnose FTD heeft gekregen.Niet helemaal vergelijkbaar met Alzheimer, maar er zijn t.z.t. genoeg raakvlakken. Vind je verhalen ontroerend, soms heftig, confronterend en de liefde voor je vader spreekt er zo mooi uit. Wie weet ga ik ook nog eens aan de blog in een later stadium. Voorlopig maak ik nog wat aantekeningen voor mezelf. Veel sterkte op jullie verdere pad, ik ben best bang voor wat wij nog allemaal gaan meemaken. groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat mooi, dat je een eigen boek hebt. Een heel waardevol document.
    De foto op de voorkant vind ik heel goed gekozen. Het straalt een bepaalde breekbaarheid uit...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat fijn dat je zo'n mooi document hebt nu. Complimenten voor je zorg. Inmiddels is mijn vader overleven, toch blijf ik bij je lezen. Zo bekent allemaal. Zou je mij trouwens ook even willen laten weten waar je boek gemaakt is?
    Bij voorbaat dank!
    lieve groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat mooi Inge! Je bezorgt me kippenvel!
    een boek over je vader Maar ook over jou. En later voor je kinderen om te zien hoe hun moeder hun opa steunde, hielp, verwende, en af en toe met de handen in het haar zat.
    Prachtig!

    Kus!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooi boek geworden! En ook: wat een strijd...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik kan me voorstellen dat je erg blij bent met je boek, het is een mooi document over een moeilijke periode in jullie levens.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Geweldig mooi!
    Echt een dierbaar boek...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat fijn dat je zo tevreden bent over het boek. Daar was het ook voor bedoeld hè, dat je kon terugkijken.
    Ik ben blij voor je.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Een hoofdstuk uit het leven van jou en je pa. Fijn dat het zo'n mooi document is geworden, ook al is het confronterend......

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Inderdaad heel confronterend maar ook waardevol. Fijn dat je het allemaal voor hem hebt kunnen doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mooi, zo'n document. En iets van jezelf.
    Mijn boek vordert ook, in SITES van GOOGLE. En dan zonder al die frutsels in de kantlijn, en wat rustiger van opmaak en lettertype. Bevalt me uitstekend als persoonlijk document!
    Sterkte in je zorg!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat ziet dat er mooi uit! lijkt me fijn lezen. Heb je 1 exemplaar laten maken? het lijkt me op dit moment erg confronterend om terug te lezen. Al denk ik zeker dat je op den duur een fijn en mooi naslagwerk aan hebt. Net als de docu die je zoon heeft gemaakt. Mooi herinneringen ook al zou je het liever anders zien.
    xx

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een goed idee om dat te bundelen en tastbaar boek van te maken! Mooie kaft foto gekozen trouwens. het zijn herinneringen, maar ook een duidelijk overzicht van hoe de dingen lopen...

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Prachtig dat je het boek hebt, het is een mooie herinnering en ik denk dat je zo ook zicht hebt gekregen hoe het proces verloopt.
    en ik hoop dat je ook leest hoe goed jij bent voor je vader, petje af voor je!!!

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk, een reactie! Anoniem reageren (d.w.z. zonder account) kan, maar ik vind het wel zo netjes als je toch een naam vermeldt. Groetjes, Inge