dinsdag 24 januari 2012

kortsluiting

Telefoontje van pap: "ik heb 't koud en er is geen licht in huis!" En wat doe je dan? Juist: hup in de auto en naar hem toe, ik vind 't zó zielig als hij 't koud heeft ....Ik neem gelijk de boodschappen mee die ik gisteravond voor hem heb gedaan, da's dan twee vliegen in een klap.
Het is inderdaad erg koud in huis, net 17 graden. In de woonkamer en keuken is geen licht. Vreemd .... zo op 't eerste gezicht en voor zover ik er verstand van heb is alles in orde in de meterkast. Boven in 't verwarmingskamertje zie ik dat er wèl licht is maar dat de verwarmingsketel uit is. Er is wèl warm water, de geiser doet 't gewoon. Tja, aangezien mijn technisch vermogen niet al te groot is zit ik nu met een dilemma: iemand bellen die er verstand van heeft of proberen mijn gezonde (hoop ik dan toch ...) verstand te gebruiken. Weer de meterkast ingedoken, eens aan alle stoppen gevoeld, en ik merk dat één stop niet helemaal is vastgedraaid. Ik draai 'm eerst vast maar hierdoor gaat 't licht nog niet aan. Dan draai ik de stop eruit en wat blijkt? Er zit helemaal geen zekering in! Hoe en wat .... geen idee! Ik ben bang dat pap zelf aan de gang is geweest in de meterkast, maar zeker weet ik het niet. En hij weet 't uiteraard ook niet meer ... Ik zie een (reserve) zekering liggen, stop 'm in de juiste plek en jawel hoor: het licht begint te branden en ik hoor hoe de verwarming boven aanslaat!


't Is een oud systeem, maar 't werkt! 's Middags gaat weer de telefoon: "Maedje, ik heb 't koud en 't licht doet 't niet ..." Dat dit eerder vandaag ook 't geval was weet hij niet meer .... Dit keer neem ik mijn man mee om te kijken wat er toch aan de hand is: de zekering die ik vanmorgen erin heb gedraaid is kapot .... Vreemd! We zetten een lamp in de kelder waarvan we vermoeden dat dit de boosdoener is van de kortsluiting .... hopelijk is dat inderdaad 't geval.
Jammer maar helaas: de volgende ochtend hangt pap weer aan de telefoon: "'t Is koud en ik krijg de televisie niet aan ... ".Het kan zijn dat de oorzaak van de kortsluiting buitenshuis is, misschien ligt er wel een kabel bloot. Mijn man sluit de stroom buiten af en nu maar duimen draaien dat de verwarming en lampen blijven branden. 's Avonds bel ik ter controle: "Hoezo bel je? Verwarming uit? Geen idee, daar weet ik niks van!" Wat ben je toch een gelukkig mens als je alles zó snel vergeet ..... of zie ik dat verkeerd?

12 opmerkingen:

  1. Soms ... heel soms zou ik willen dat ik ook alles weer zo snel vergeet ;-)
    Natuurlijk is het ontzettend triest ...
    maar wat gewéldig van je dat je zonder nadenken in je ootootje springt !!!!!
    Hopelijk is nu het probleem opgelost.
    Groetjezz lfs mij

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk lijkt me dat, maar dan vergeet ik ook de leuke dingen en dat is wel weer erg jammer '-)

    Liefs,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik dacht hetzelfde als 'Brabbels', de mooie en bijzondere dingen vergeet je ook en da's soms pijnlijk voor je dierbaren. Hopelijk blijft alles werken nu, want er is kou op komst.....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goh vervelend, niks minder voor een ouder iemand om in de kou te zitten. Gelukkig is het niet erg winter dat treft.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Soms zou het wel een fijn zijn,om gewoon alles te vergeten,maar in de betekenis waarmee je vader vergeet,is niet erg als hij het zelf niet bewust meer is.
    Maar voor de geliefde om hem heen valt het niet altijd mee,is mijn ervaring

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oeh, er zijn momenten waarvan ik het niet erg zou vinden als ik die direct zou vergeten. Ik heb een geheugen als een olifant en onthoud echt alles. Ook wel weer handig.

    Ik denk dat ik liever nog even blijf zoals ik ben ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Weetje Inge, hij vergeet het en weet het niet maar jij vergeet niets, en daarom maak jij de herinneringen voor jezelf.
    Maar deze herinneringen zijn ook zorgen en dat is soms een beetje zwaar voor jou, denk ik.

    Maar respect dat je altijd weer gaat want dat vind ik zo mooi om te lezen.

    Liefs
    Tanja

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja, dat denk ik ook vaak bij mijn moeder: fijn dat ze dit weer vergeten is. Ze weet helemaal bijvoorbeeld niets meer van het feit dat ze nog niet lang geleden op sterven heeft gelegen. Maar ze vergeet ook alle mooie dingen en dat is wel heel jammer: ze begint nu ook namen te vergeten en familieverbanden. Dat vind ik wel heel pijnlijk.
    Liefs,
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  9. erg vervelend zo zonder verwarming vallen, gelukkig doet ie 't weer. prettig als je iemand in huis hebt met 2 rechterhanden. en het geleden ongemak lijkt pap alweer vergeten te zijn, gelukkig hé!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Soms is vergeten een zegen, maar niet voor de anderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. soms kan het inderdaad heel makkelijk zijn ja..
    Maar oh, als hij maar niet zelf in die meterkast gaat rommelen, of aan andere dingen met elektrisch..

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk, een reactie! Anoniem reageren (d.w.z. zonder account) kan, maar ik vind het wel zo netjes als je toch een naam vermeldt. Groetjes, Inge