dinsdag 7 februari 2012

ben ik nu 93, 70 of 82?

Vanmorgen bij pap. Gewoon, omdat 't in mijn systeem zit, en om ook alles in de gaten te houden. Zoals bijna iedere dag trouwens. Even snel kijken in koelkast, vriezer, wasmachine, droger, bijkeuken, badkamer etc. Alles lijkt in orde, alleen vertrouw ik de verwarmingsknoppen in 2 slaapkamertjes niet. Ondanks 't feit dat ze zo goed als dichtgedraaid zijn is 't hartstikke warm in beide kamers. Meestal zijn de deuren van deze kamers (af)gesloten, maar omdat het er zo warm is zet ik ze nu maar open, kan de warmte zich verspreiden over de bovenverdieping. Ik ben al 'n dikke week erg opgelucht dat de verwarming 't nog altijd doet! Stel je voor dat de ketel nu met deze temperaturen de geest zou geven, daar moet ik even niet aan denken ..... Er aan denken dat ik een mailtje stuur naar beide broers om hen te vragen hier op te letten ...
Vandaag zou mijn moeder - als ze nog leefde - jarig zijn, ze zou 80 zijn geworden. Ik zeg dat tegen pap. Maar, hoe triest, hij lijkt 't niet meer te weten .... "Wie bedoel je ... mijn moeder?"
Nee, ik bedoel niet zijn maar mijn moeder ... 
"Oh, je bedoelt jezelf?" 
Nee pap, kijk eens goed naar me, zie ik eruit als een vrouw van 80? Pff .... geen mooi compliment dus ;-) "Nee ...", zegt hij, "daar weet ik niets meer van, dat is weg ...."
Klopt pap, je geheugen is slecht, je vergeet erg veel ...
"Ja maar kijk eens hoe fit ik nog ben voor een man van 93, of ben ik nog niet zo oud? Ben ik soms 70? Oh, 82, ook goed. Ik merk er niets van dat ik al zo oud ben, ik ben nog helemaal goed, wie van mijn leeftijd kan nog op één been staan?"



14 opmerkingen:

  1. Wat een leuk filmpje! ik moest trouwens even een paar keer luisteren welk dialect ik hoorde. Ik hou het op het dialect beneden de rivieren :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ver beneden de grote rivieren :-)

      Verwijderen
    2. 'ver beneden de grote rivieren' -> en waar is dat dan ongeveer?

      Verwijderen
    3. Dat is niet te horen? :-) deze taal (geen dialect!) wordt gesproken in Limburg

      Verwijderen
  2. Ohwja, Petje af hoor Inge. Blijf het mooi vinden dat je toch iedere dag even bij hem gaat kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sterk van lichaam, die pa van jou. Toch een linke combinatie met Alzheimer, want hij kuiert overal naar toe.......

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zie je dat stiekeme vingertje aan het aanrecht? Het is een echte boef.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hij zegt in 't filmpje dat hij die vinger nodig heeft om zijn evenwicht te kunnen bewaren, maar dat is moeilijk te verstaan.

      Verwijderen
  5. Wat een leuk filmpje van je lenige paps !!!!
    Ik weet HOE moeilijk het is om op één been te balanceren ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk om jouw stem te horen.
    Gelukkig maar dat hij nog lekker warm zit.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. leuk zo'n klein snippertje film!
    Je kunt het je niet voorstellen he, dat je je eigen leeftijd vergeet.. Wat maakt die alzheimer er soms toch een warboel van. Maar reuzeknap dat hij nog op 1 been kan staan. En inderdaad leuk om jullie stemmen te horen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja, grappig inderdaad. Hij is zeker nog lenig voor zijn leeftijd. Jammer dat zijn geest dat niet meer is, he?
    Mijn moeder schrikt ook elke keer als we haar leeftijd (bijna 92) noemen. Ze kan niet geloven dat ze zo oud is en vraagt ons of we het écht wel zeker weten:-)
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Voor een ieder die deze blog leest, of je ouders en dierbaren nu Alzheimer hebben of niet: neem een gesprek(je) met hen op, op video, dvd of wat dan ook. Ik hoor de laatste tijd steeds vaker, dat mensen de stem van hun dierbaren zo missen als die overleden zijn. Foto's zijn fijn, maar de stem is zo belangrijk, beeld en geluid is natuurlijk helemaal ideaal. Jij hebt alvast de stem van je vader vastgelegd. Van mijn vader heb ik precies twee woorden op een stukje film: "kiek; daor" kijk, daar en het is me zo dierbaar, twee woorden is beter dan helemaal niks, van mijn moeder hebben we meer. Mijn schoonmoeder, van wie het geheugen vrijwel helemaal weg is, ze is, zoals dat hier vroeger heette "slim kinds" (heel erg als een klein kind) woont nu wegens de Alzheimer bij mijn schoonzusjes, niet ideaal, ze hebben een druk dagprogramma, maar schoonma ligt toch het liefst dag en nacht in bed. We weten nu tenminste alle vier zeker dat ze de nodige beweging en verzorging krijgt, die ze pertinent weigerde van alphahulp, gezinszorg, bejaardenzorg en ze wil niet naar een tehuis. Het niet eten, niet wassen, weken in dezelfde kleren (ik stink toch niet) is nu tenminste weer onder controle en de honger straalt niet meer uit haar ogen. Ze voelt geen honger meer, geen behoefte aan drinken en kan zich niet meer herinneren dat ze vijf minuten eerder gegeten of gedronken heeft, dus nam ze gemakshalve maar aan dat ze dat al gedaan had en kwam zo veel te veel te kort en weigerde iets te eten en te drinken als je het haar aanbood, want "ik heb vlak voor jij kwam al gehad".

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Geweldig dat je het hebt vastgelegd in een filmpje (wel een beetje steunen op het aanrecht :) )

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk, een reactie! Anoniem reageren (d.w.z. zonder account) kan, maar ik vind het wel zo netjes als je toch een naam vermeldt. Groetjes, Inge