woensdag 29 februari 2012

betuttelen

Afgelopen maandag had pap slechte zin volgens M., zijn vaste poetshulp. Ze mocht het bed niet verschonen, ze mocht geen vuile was bij elkaar zoeken om in de wasmachine te stoppen. Kortom: hij was boos! Naderhand spreek ik hierover met J. van de thuiszorg. Zij heeft die ochtend niet gemerkt dat hij slechte zin had, hij heeft eigenlijk nooit slechte zin als zij er is. Ik weet 't, pap heeft zo zijn voorkeuren. 't Is niet zo dat hij niet met iedereen kan opschieten, maar sommigen kunnen nu eenmaal beter omgaan met hem als hij 'ze niet zo goed heeft liggen' oftewel een beetje uit zijn hum is. Ik lees het ook in 't logboek: 'de heer was boos, ik mocht geen maaltijd voor hem opwarmen, ik mocht ook geen brood voor hem klaar zetten'. Nu kan ik dat laatste heel goed snappen: pap smeert zijn boterhammen zelf. Hij doet eigenlijk de hele dag niets anders dan brood smeren en eten, dus dat hoeft echt niemand voor hem te doen.
's Avonds krijg ik telefoon van pap: 'Zeg, hoe zeg ik de wasserij op? Die hoeven niet meer langs te komen! Dat doe ik zelf!' Even voor de duidelijkheid: vroeger, en dan praat ik over een jaar of 30 tot 40 geleden, kwam er iedere week iemand van een wasserij langs de deur om vuile jasschorten op te halen en schone en gesteven schorten terug te brengen. Die wasserij bedoelt hij dus .... Ik vertel hem dat ik zal zorgen dat ze niet meer langs komen. Ik moet de poetshulp maar vragen of ze wat minder opzichtig met de vuile was (die door pap in bad wordt gegooid om in te weken, en die hij vervolgens ophangt ....) naar de wasmachine wil lopen ...
Vandaag was hij redelijk goed gemutst, ik kreeg alleen op een gegeven moment van hem te horen dat ik hem als een kleine jongen behandel ... Dit naar aanleiding van mijn vraag of hij de vaatwasser alsjeblieft niet halverwege het programma wil uitruimen. 

vuile kopjes uit de kast ....
Bijna iedere keer als ik bij pap kom en ik een kopje of glas uit de kast pak zie ik dat ze nog vuil zijn: hij wast ze niet goed af. 't Mag ook niet afwassen heten wat hij doet, hij houdt ze alleen maar onder de kraan, droogt ze af en zet ze terug in de kast ... Dus iedere keer als ik dat zie zet ik die kopjes of glazen in de vaatwasser. En iedere keer als ik weer naar huis ga ruimt pap de vaatwasser weer leeg, in de veronderstelling dat 't programma klaar is. Vandaag heb ik echt alle glazen, kopjes en borden in de machine gezet, en 't programma gestart. Met dus de vraag of hij 't wil laten lopen tot het einde ...


7 opmerkingen:

  1. Hoe lang houd je dit nog vol, meisje?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zou een briefje op de vaatwasser helpen als je daarop zet: Om ...uur leegmaken??
    Alhoewel, dat zou misschien de 'je behandelt me als een kleine jongen'-opmerking bevestigen.
    Moeilijk hoor. Wat Marja al zegt.......hoelang nog voordat het je teveel wordt.
    Groetjes,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oeps dat was een redelijk helder moment van hem...
    Het ligt ook in onze aard he Inge, om door te gaan in de zorg voor, en overnemen van.
    Ik merk dat dat waarschijnlijk mijn valkuil is in de zorg voor.

    Liefs,

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Moeilijk hoor om het allemaal precies goed te doen.
    Pas je wel goed op jezelf ?!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Maar je kunt het nooit goed doen bij iemand met Altzheimer, dat is het nu juist!
    Ik herinner me de periode dat mijn moeder nog ongeveer zo was als jouw vader nu. Een geriatrische deskundige zei me dat vragen of moeder dit wilde doen of dat wilde laten, alleen maar zorgde voor een slecht humeur door onzekerheid bij moeder. Het bevestigde haar gevoel dat ze de greep op alles kwijt raakte.
    Ze kón zich na twee minuten écht niet meer herinneren wat er was gezegd, dus zeggen dat de kopjes niet goed afgewassen waren, of dat ze haar krulspelden niet onder het matras hoefde leggen, etc. had totaal geen zin.
    We wasten daarna de kopjes maar zelf af voordat we koffie maakten, en we zochten het huis af naar krulspelden, portemonnee of zelfs kunstgebit. Maar op een gegeven moment gaat het niet langer. En ik heb echt het idee dat ook bij jouw vader dat moment steeds dichterbij komt.
    Zorg goed voor jezelf, meis!
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Pap realiseert zich helemaal niet dat dingen niet schoon (meer) zijn. Ik was, ruim op en verzamel zonder dat hij er erg in heeft. En ja, 't wordt tijd dat hij naar een andere plek gaat ....

      Verwijderen
  6. Lastig...
    Hoe reageert je pa als je iets niet benoemd maar gewoon over gaat doen?
    Ik bedoel het dus zo als Janny hier al zegt... valt het hem nog wel op?

    Maar ja, het is op een geven moment natuurlijk ook geen oplossing meer...

    Sterkte met alles,

    Gaabs

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk, een reactie! Anoniem reageren (d.w.z. zonder account) kan, maar ik vind het wel zo netjes als je toch een naam vermeldt. Groetjes, Inge