vrijdag 23 maart 2012

lente en bier en vuilnisbakken

En 't blijft lenteweer: heerlijk! Dus ga ik met de fiets naar de winkel en naar pap in plaats van met de auto. Hé, zegt pap, jij op de fiets? Dat heb ik nog nooit gezien! Nou ja .... maar ik zeg niks, ben benieuwd wanneer zijn eigen fiets ter sprake komt. En jawel: ik had ook een fiets, maar die is gestolen. Die hebben ze afgesloten en wel over 't poortje getild en meegenomen! Ik zit even in een dilemma: moet ik dit beamen of hem vertellen dat de fiets nog altijd bij mij in de kelder staat? Ik besluit tot het eerste: als hij denkt dat dit de reden is dat de fiets weg is hoef ik niets meer uit te leggen. 'n Verklaring is hij ook zo weer vergeten. Snappen dat 't voor hem ècht te gevaarlijk is om met een fiets de weg op te gaan doet hij niet. Ik zit er toch een beetje mee in mijn maag, en 'vertel' dit aan mijn broers per e-mail. Antwoord van mijn jongste broer: niet tegenspreken is niet liegen hoor ....
In dezelfde mail komen ook de lege bierflesjes ter sprake: gisteren zag ik overigens in de bijkeuken weer (of nog steeds?) lege flesjes Grolsch staan, ik vraag me toch af hoe hij er aan komt? Volgens mij heeft hij de rijdende winkel ontdekt, die komt een aantal keren per week langs de deur. Mijn broer antwoordt: SRV ....verdomme ..... dat is het .... :-(  Hij wil met de eigenaar afspreken om aan pap alleen nog alcoholvrij bier te verkopen. Pap is er trouwens heel stellig van overtuigd dat het niet 'zijn' flesjes zijn, maar dat iemand ze daar neer heeft gezet .... Je zou 't bijna geloven, ware 't niet dat ik weet dat hij laatst na 't wandelen met 't wandelclubje zomaar 3 glazen bier achterover sloeg zonder dat iemand hem hiervan wist te weerhouden ....
Ik fiets weer weg, maar kom na 100 meter tot de ontdekking dat ik mijn jasje heb laten hangen en rij weer terug. Ik zie de buurman bij pap staan: zeg, je moet de vuilnisbakken niet allemaal bij mij op de oprit zetten. Ik heb niet eens een eigen bak, en nu staan er weer 2 .... Dit is nu al de zoveelste keer .... Arme pap, hij bedoelde het zó goed. Ik lach er maar mee, buurman bedoelt 't ook niet kwaad, en pap, ach, die is 't weer vergeten en zet gegarandeerd de volgende keer weer alle bakken bij buurman op de oprit ;-)

11 opmerkingen:

  1. Slim idee om de SRV-man in te lichten. Jullie zijn een inventief stelletje. Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk he dat lente weer! Een srv man, dat die er nog is ;-) maar goed dat je hem gaat inlichten!
    wens je een heel fijn rustig weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hij weet ook wel slim te zijn door naar de srv te gaan. Dat ze dat dan wel weer weten vind ik wel knap.
    Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat Johanna zegt had ik ook. Het meeste vergeet hij, mar net die SRV wagen weet hij te vinden.....
    Heel fijn weekend Inge!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fietsen en 'liegen'; misschien in zo'n situatie is zoiets níet vertellen (of zelfs evt. iets anders vertellen) niet zozeer 'liegen', maar 'meebewegen in de situatie'.
    Ik ben heel erg van de waarheid, maar kan me zo voorstellen dat dat met dit soort situaties anders wordt. Dat het niet meer gaat om wat puur 'echt zo' is, maar meer om wat de situatie voor betrokkenen redelijk en/of te 'behappen' maakt.
    Hoop dat ik een beetje duidelijk kan maken wat ik wil zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. jazeker is het duidelijk wat je wilt zeggen...ik snap het volkomen. En weet je wat me eigenlijk ook vaak opvalt in jouw verhalen? Dat je vader nog steeds geniet van het leven. Hij is ondernemend...en af en toe vind ik hem net een ondeugend jongetje...met van die kwajongensstreken...het blijft triest..maar ik heb hem ook in mijn hart gesloten. Het is een ondernemende man, was hij ook een leuke ondernemende vader?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hij was een heel hardwerkende vader, met erg weinig vrije tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik snap zo goed wat je schrijft over dat "liegen".
    Maar zoals een geriatrische arts het ooit tegen ons ze: "je kunt kiezen voor de waarheid die je moeder na twee minuten weer is vergeten, en die haar onrustig maakt. Of je kunt kiezen voor (gemoeds)rust bij je moeder door feiten te verzwijgen of te verdoezelen. Het is maar wat jullie belangrijker vinden!"
    Ik moet zeggen dat onze ogen toen wel open zijn gegaan. En dat we vanaf die tijd nooit meer de ware feiten tegen mijn moeder hebben verteld als die haar onrustig en/of ongelukkig maken.
    Tenslotte gaat het om haar en hoe zij zich voelt en niet om onze principes.
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja, zo moet ik 't ook zien .... maar 't kost wel moeite als je dit niet gewend bent ...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. inderdaad, iets niet vertellen is niet hetzelfde als liegen.
    vind het wel grappig van die vuilniszakken! zonnige groet, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hello Inge,

    I have not left any comments of late. But I want you to know that your Dad is aware somewhere in his mind about things, just like me. we find it harder to say it as time goes on, he is lucky to have you.
    God Bless,
    joe
    http://living-with-alzhiemers.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk, een reactie! Anoniem reageren (d.w.z. zonder account) kan, maar ik vind het wel zo netjes als je toch een naam vermeldt. Groetjes, Inge