woensdag 30 mei 2012

en toen flipte ik uit ....

Vanmorgen: 't is niet meer zo warm, maar wel erg benauwd. En daar kan ik niet goed tegen. Opvliegers en zo .... Ik ben gaan sporten, daarna gelijk door gereden naar de supermarkt waar ik boodschappen heb gedaan. Twee volle tassen sleep ik bij pap naar binnen. Hij komt me helpen: jeetje  maedje, wat een boodschappen, allemaal voor mij? Ik ruim de spullen snel weg en hij pakt een banaan.
Eergisteren stond de grasmaaier nog in de keuken, nu staat dat ding er niet meer. Ik kijk in de tuin maar  zie 'm nergens. Dan kijk ik vanuit de bijkeuken omlaag de garage in. Ik zie nog net het handvat van de maaier  en dan ik word toch kwaad: je wilt me toch niet vertellen dat je met dat gevaarte deze akelige steile trap af bent gegaan omdat je dat ding persé niet in het tuinhuisje wilt zetten? Oh, wat ben ik kwaad! Pap snapt me niet, hij vindt dat hij zelf mag weten wat hij doet. Okay, dat mag hij, maar wie zit er met de gebakken peren als hij onder aan de trap ligt met weet ik wat voor breuk na zo'n onbezonnen actie? Juist .....
Boven aan de trap zit een knopje. Vroeger kon je daarop duwen en dan ging de garagepoort open en/of dicht. Sinds mijn oudste broer de poort heeft vastgezet, en de stroom heeft uitgetrokken (klik --> hier <-- voor een van de berichten over de garagepoort) is dat knopje er voor de nop. Dacht ik. Maar als pap op het knopje duwt gaat warempel de poort open. *chips* Ik loop de garage in, en zie dat de poort echt helemaal open gaat. Iemand heeft de bouten waarmee de poort was gefixeerd eruit gehaald en heeft ook de stekker weer ingestoken. Ik zou 't prettig vinden als ik wist wie dit heeft gedaan. Maar pap weet dit uiteraard niet (meer). Ach ja, voor de zomertijd is 't wel handig als de maaier daar staat. Ziet beter uit dan parkeren in de keuken .... Als de spiralen het maar houden ... Als er maar geen ongedierte door de garage naar binnen kruipt ... Als er maar geen overtollig regenwater tijdens een hoosbui de garage inloopt ... Als maar niemand de poort forceert ...
Ik heb nu al spijt van mijn gemopper. Zeg ook eerlijk tegen pap dat ik niet boos was omdat de maaier in de garage stond maar omdat ik bang was voor zijn fratsen om dat ding in en uit die garage te krijgen ....
Pap is het alweer vergeten ;-)
Ik vertel hem dat ik al 4 dagen op rij slecht heb geslapen en dat misschien ook daarom mijn lontje ietwat kort is .... Ik vertel hem dat een stelletje uilen ons wakker houdt. Volgens mij Steenuilen. Maar het kunnen net zo goed  Ruigpootuilen zijn. Pap heeft ook boeken over vogels in zijn boekenkast staan. Samen zoeken we naar informatie. Volgens een van de boeken zouden het Ruigpootuilen moeten zijn: 
Als de mannetjes in het vroege voorjaar nog ongepaard zijn, zingen ze vrijwel de gehele nacht door.
Maar zingen kun je dit echt niet noemen, een schel geschreeuw is het, vrijwel de hele nacht door tot zonsopgang. De ene roept, de andere antwoordt, en de derde komt daar nog eens achteraan. Om knettergek van te worden. Zeker op nog geen 10 meter van het (open) slaapkamerraam. 
Maar ja, het zijn wel leuke beestjes om te zien ;-) en als ze een vrouwtje vinden is het 'zingen' afgelopen .....

16 opmerkingen:

  1. Moeten die uilen nu nog paren? Zijn ze lekker laat!
    Ik kan me voorstellen dat je bijna een hartstilstand had bij de gedachte, dat je vader de maaier de trap af heeft gesjouwd. Hij heeft vast iemand gevraagd de poort voor hem te "repareren"...
    Gr., Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geen idee, misschien zijn het verstokte vrijgezellen ;-)

      Verwijderen
  2. Ik hoop dat ze vandaag een partner hebben gevonden. Slaap lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik heb enorm veel bewondering voor de manier waarop je de ziekte van je papa beschrijft. ik wens je heel veel sterkte. lieve groet, @nne

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hahaha, dat is dan weer het voordeel van een niet korte termijn geheugen hebben ;) Wou dat Vlam dat had soms...

    Stuur Robert ten Brink op die uil af. Wie weet?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja, dat is weer een voordeel, hij is ook de ruzietjes zo vergeten. Kan me wel voorstellnen dat je helemaal gek wordt van die herrie s nachts.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gut, ik dacht dat je helemaal uit je naadje was gegaan..! Nou, je hebt het nog wel aardig netjes gehouden, lijkt mij; je bent net een mens! :-)

    En: zou je vader niet zelf met die bouten aan het pielen geweest kunnen zijn? Komt misschien wat onwaarschijnlijk voor, maar het lijkt me nóg onwaarschijnlijker dat iemand het in zijn hoofd zou halen dat te doen?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja, ik dacht ook: zou je vader het niet zelf gedaan kunnen hebben?
    Ik wist niet dat solo-uilen zo schreeuwen, en dat het over is als ze een maatje hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Die gedachte had ik ook dat hij misschien zelf aan het sleutelen is gegaan. Uilen zijn prachtig maar als ze je uit de slaap houden zijn het vervelende dieren. Hoop dat ze snel een partner vinden. Hier horen we ze ook wel eens, een akelig geluid. Ik wist eerst nooit wat het was, de buurvrouw vertelde dat het uilen waren. Het kunnen ook de jongen zijn die schreeuwen om voedsel.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ach logisch toch Inge, dat je zo bezorgd bent. En dat flippen valt dan best nog wel mee hoor. Ik heb het erger gezien ;)
    Lastig die uilen. Ik ken het geschreeuw niet, ze zitten hier denk ik verder de polder in.
    Wat leuk dat je dat dan nog samen kunt opzoeken met hem!!
    Goede nachtrust toegewenst ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Inge, ja dit is weer even schrikken en ik denk dat je vader gewoon niet meer weet wat hij niet meer zelf kan doen, dus hij doet het gewoon en als je het hem vraagt dan weet hij het niet meer. Hoe doe je het goed dit is toch zo moeilijk zeg.
    Ik hoop dat de uilen snel rustig worden want het is al slecht slapen nu het warmer binnen is en dan ook nog uilen.....vroeger zat hier bij het bos wel eens een uil en die maakte me toch een lawaai en angstaanjagend......fijne dag en lieve groet Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Och, die pa toch. Nee, uiteraard weet hij niet wie de bouten heeft verwijderd. Maar ik schat in dat hij dat zelf wel eens gedaan kan hebben. Daar is hij nog vitaal genoeg voor.
    En maak je geen zorgen over dat flippen; het valt reuze mee. En wie zou het overigens niet kunnen begrijpen. Ik zeker wel.
    Ik had altijd de wens dat er uilen in onze tuin zouden komen. Ik vind ze zo leuk. Ik zie zoveel verschillende vogels hier, maar nooit uilen. Maar nu lees ik boj jou dat ik daar misschien helemaal niet zo rouwig om hoef te zijn:-)
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wij hebben hier ook zo"n uil zitten, ik weet alleen dat ie de hele nacht oehoe roept.....en tuurlijk kan je een keer uit je slof schieten, Het is uit bezorgdheid en dat snap ik gelijk, en het voordeel is dat je vader het snel weer vergeet :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Sorry Inve, ik wou ke reactie publiceren, maar dat ging mis, ik drukte per ongeluk op verwijderen.....sorry, sorry, ik heb reacties moderaten aanstan vanwege een maffe spammer, maar dit is natuurlijk niet de bedoeling.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik vind het een genot om jouw blogjes te lezen. Je schrijft zo heerlijk leesbaar, zo makkelijk, alsof het je dagelijks werk is?!
    Het zou mij niets verbazen als je vader dat hele gedoe rondom die poort zelf heeft gedaan. Het is en blijft wel een kwajongen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hey Inge, zijn je vrijgezelle uilen al aan de vrouw?

    Ik reageer niet zo heel vaak op je blog, maar ben een trouwe lezer!

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk, een reactie! Anoniem reageren (d.w.z. zonder account) kan, maar ik vind het wel zo netjes als je toch een naam vermeldt. Groetjes, Inge