donderdag 17 mei 2012

even iets anders ... glutenvrij!



Voor een keer een blogje dat over een totaal ander onderwerp gaat, hierdoor aangestoken door diverse collega-bloggers die hetzelfde hebben gedaan. Het gaat over glutenvrij, en dan met name het buiten de deur kunnen eten van glutenvrije broodjes door mensen met coeliakie oftewel glutenintolerantie (klik voor meer informatie).

Tot nog toe is een dagje-uit met lunch voor mij en iedereen met coeliakie een gebeuren waarvoor toch heel wat voorbereidingen moeten worden getroffen: kijken op diverse sites en fora (bijvoorbeeld http://coeliakie-en-tarweallergieforum.nl) of er een gelegenheid in de buurt is waar je veilig glutenvrij kunt eten, altijd alert zijn op dingen die fout kunnen gaan (door kruisbesmetting, door onwetendheid of onoplettendheid van horecapersoneel), nooit de deur uit gaan zonder glutenvrije spulletjes mee te nemen, enzovoorts. Meestal lukt het wel om ergens te kunnen eten, helaas is het vaak een min of meer kale salade zonder brood ...

Op dit moment lopen er 2 wedstrijden waarbij geprobeerd wordt om glutenvrije broodjes op de menukaart te krijgen: een van de Hema en een van de MacD. Voor de wedstrijden hebben zich diverse mensen aangemeld met glutenvrije broodjes. Bij de Hema zijn het diverse inzendingen voor glutenvrije broodjes, bij de MacD is er helaas maar een glutenvrije inzending mogelijk.

Een van de mensen die zich voor beide wedstrijden heeft aangemeld is Gerda Hobert. Zij is degene die er een aantal jaren geleden ook voor heeft gezorgd dat ze bij Bolletje serieus zijn gaan nadenken over glutenvrije beschuit. Deze beschuit is nu algemeen te koop bij diverse supermarkten. En best lekker!
Op de site van de patiëntenvereniging staat ook informatie over de acties, op de site van de Hema zie je alle glutenvrije inzendingen.

Mag ik jullie vragen om te stemmen op deze glutenvrije broodjes? Bij de Hema kan dit 1x per dag, bij de MacD zelfs onbeperkt. Alvast bedankt!

14 opmerkingen:

  1. Ik zal ook stemmen, al eet ik zelf niet glutenvrij. Je stukje maakt me (weer) meer bewust van de beperkingen van anderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Daar ga ik voor stemmen!ik eet , gelukkig, mag ik wel zeggen niet gluten vrij, maar ik weet hoe moeilijk dit is. Ik heb diverse kinderen in de klas gehad die dit hadden en ik heb dus bijvoorbeeld geleerd dat er zelfs gluten in potloden kunnen zitten!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Poeh, lastig voor je :S

    Ik ga ook even stemmen, beloofd!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lief Inge, dat ook jij er aandacht aan schenkt, het is niet te begrijpen dat er bij de Mac geen broodje is voor alle mensen met dit dieet, ik stem dagelijks ook op de broodjes die ik ken, ik weet hoe belangrijk het is voor een kind om er bij te horen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik herken je verhaal. Ik last van koemelkintolerantie. Ik kan ook bijna niks of nergens eten. Bijna altijd is eten aangelengd met melk. Ik heb ook altijd eten bij me als ik ergens op bezoek ga. En daarnaast. Een etentje in een restaurant is nog wel te doen, daar kan ik nog wel redelijk wat uitkiezen. Meestal zit het probleem met eten bij mensen thuis. Altijd overleggen over het eten...best lastig. Altijd etiketten lezen. Niks aan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heerlijk hè, al die etiketten met kleine lettertjes .....

      Verwijderen
    2. Ik ben een echte etikettenkenner, voor zover dat woord bestaat. Eten is soms echt een vijand. En dat is best belastend, toch?

      Verwijderen
  6. Sorry, bij de Hema loop ik vast in de site. MD wel gestemd

    Afke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Afke, en alle anderen bij wie het niet lukt om te stemmen: verwijder de cookies op laptop of computer, dan lukt het vast wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. voor mensen die met deze aandoening kampen is het best een lastig probleem! stemmen zullen we doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Onze jongste dochter is dit jaar met coeliakie gediagnostiseerd. Bovendien is ze ook nog gevoelig voor lactose producten. Heel vervelend voor haar en eten kopen wordt ineens een speurtocht met de meest rare ontdekkingen. Overigens ook voor mij. Want ze komt nogal eens hier eten als haar partner in het buitenland is en ik verdiep me de laatste tijd dus ook in alle in en outs rondom gluten en lactose.
    Ik ga meteen stemmen. Had er nog niet van gehoord, maar juich het uiteraard toe.
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Uit ervaring (ruim 4 jaar) kan ik beamen dat een en ander behoorlijk wat impact heeft. Maar geloof me, het boodschappen doen gaat na een tijdje toch weer wat sneller en makkelijker. Niet dat je niet hoeft op te letten, maar je weet beter welke producten wel en welke niet kunnen/mogen. Je weet ook na een tijdje welke winkel wat wel/niet verkoopt. Of welk brood lekker is ... alhoewel ... lekker glutenvrij brood? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk, een reactie! Anoniem reageren (d.w.z. zonder account) kan, maar ik vind het wel zo netjes als je toch een naam vermeldt. Groetjes, Inge