dinsdag 12 juni 2012

alweer controle bij geriatrie

Vandaag alweer op halfjaarlijkse controle bij geriatrie. Tijd vliegt! Geen speciale dingen gelukkig: geen bloedprikken, geen plasje inleveren en geen hartfilmpje dat gemaakt moet worden. Alleen maar een consult, dat kost dus niet zoveel tijd. Ik ben op tijd bij pap om hem op te halen: "Waar gaan we naar toe?" Ik leg het uit, en hij vindt 't prima. "Moet ik iets anders aan? Moet ik een stropdas om? Ben ik goed zo? Waar gaan we naar toe? Waarom? Moet ik een das om? Ben ik netjes zo? Waar gaan we naar toe?" Zo .... ik ben al moe voordat we op pad zijn ;-) Nog even de boodschappen in de ijskast zetten en we kunnen op pad. 
"Waar gaan we naar toe? Goh, wat heb je een mooie auto, nieuw?"
"Nee pap, deze is al bijna 6 ... geen nieuwe auto dus"
"Nog nooit gezien, zo'n mooie auto. Waar gaan we eigenlijk naar toe? Had ik geen stropdas om gemoeten?"
"Nee ..."

Alles is in orde, dat wil zeggen: het kortetermijngeheugen is verder achteruit gegaan, maar verder alles prima. Pap reageert goed op de medicatie die hij krijgt. Alleen moet het gewicht beter in de gaten worden gehouden. Pap is 3 kilo lichter in vergelijking met afgelopen december. Op mijn opmerking dat pap in voorjaar en zomer actiever beweegt en daardoor dus afvalt wordt opgemerkt dat deze tendens van gewichtsverlies over het afgelopen jaar is. Goed in de gaten houden, ernstig gewichtsverlies zou een reden kunnen zijn om met de Reminyl (klik hier voor informatie) te stoppen ... Nieuwe afspraak is gemaakt voor over 'n half jaar.

11 opmerkingen:

  1. Poeh, dat klinkt best heftig Inge. Zijn korte termijngeheugen is inderdaad slechter geworden zo wat ik lees. Moeilijk!
    Er was laatst nog in het nieuws dat ouderen vaak ondervoed zijn, is er controle op het eten wat hij eet?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Pfff dat is toch maar een hele klus zo'n controle.
    Wat er allemaal aan vooraf gaat alleen al ...
    Oke alles in orde maar het is en blijft wel moeilijk.
    Pas goed op jezelf Inge !!! Groetjezz lfs mij

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Inge,

    Is er dan verband tussen Reminyl en afvallen?

    Ken je http://bouwsteentjes.nl/ ? Dit zijn gebakjes speciaal ontwikkeld om ondervoeding tegen te gaan.

    Groeten van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben altijd weer ontroerd door je schrijven...

    Sjonge, wat een taak heb je hier toch en alles begint steeds opnieuw. Leuke tip van die gebakjes hierboven!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind je geduld als altijd bewonderenswaardig, al weet ik dat je ook weleens andere momenten hebt. Maar als ik erover nadenk zou zelfs ik het ook op kunnen brengen. Gewoon omdat je weet dat hij het niet helpen kan en je zoveel van hem houdt. En toch: het is en blijft een zorg.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oei wat lijkt het me af en toe moeilijk om aardig te blijven als je voor de honderd-en-zesde keer hetzelfde moet vertellen.....Ik hoop (en gun je vader) dat jij meer geduld hebt dan ik ;-)
    Ik begreep een tijd geleden dat je vader zo heel veel at, is dat dan minder geworden?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Marijke: ik weet van geen verband, heb er ook nog niets over gelezen. Dank voor de link naar 'bouwsteentjes'. Het is niet van toepassing op pap omdat hij enorme hoeveelheden voedsel verwerkt :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Inge,

    V.w.b. het verband zag ik in de bijsluiter http://www.consumed.nl/medicijnen/5950/Reminyl%C2%AE
    staan dat de bijwerking gewichtsverlies en verminderde eetlust zou kunnen zijn. Dus ik denk dat dat de reden is.

    Groeten van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Op één of andere manier is mijn vorige reactie weg. Opnieuw dus maar.
    Is er verband tussen deze controle en de eventuele plaatsing van je vader in een tehuis (op het moment dat dat nodig is)? Want ik weet nog dat bij bezoek van instanties mijn moeder altijd een veel betere indruk maakte dan in werkelijkheid het geval was. En dat dit ook lastig duidelijk te maken is aan anderen.
    Het is toch juist goed dat je vader iets was afgevallen of niet? Een poosje geleden schreef je tenminste dat hij te veel en vaak at.
    Fijn weekend,
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, er is geen verband tussen deze controle en eventuele plaatsing. Halfjaarlijkse controle bij geriatrie is er ivm de medicatie (reminyl). Voor mij is het geen probleem als pap iets afvalt, hij eet bij vlagen zo ontzettend veel en vaak. Maar het is wel iets om in de gaten te houden, ivm zijn slechte kortetermijngeheugen zou hij wel eens kunnen gaan vergeten dat hij heeft gegeten. En een echt verband tussen afvallen en de Reminyl heb ik ook nog niet kunnen vinden, behalve de verminderde eetlust (door misselijkheid) die als bijwerking wordt genoemd in de bijsluiter, maar waar pap nooit last van heeft gehad.

      Verwijderen

Leuk, een reactie! Anoniem reageren (d.w.z. zonder account) kan, maar ik vind het wel zo netjes als je toch een naam vermeldt. Groetjes, Inge