dinsdag 31 juli 2012

de bel en een gesprek over TOP-zorg




Helaas, helaas, de losse bel die ik heb gekocht past niet in het sleutelkastje. Ik heb 'm nu zolang aan de binnenzijde van de voordeur geplakt, naast de 'streepjescode' van de thuiszorg (lees: daar waar de medewerkers zich door middel van een scan met hun mobiele telefoon bij hun desbetreffende cliënt 'aan' en 'af' moeten melden). Maar dit is niet ideaal: de medewerker staat binnen, zou dan moeten aanbellen, en vervolgens weer naar buiten moeten zodat pap denkt dat iemand aan de deur staat en zelf kan openmaken .... beetje vreemd. Ik denk dat ik 'm buiten ergens 'verstopt' opplak. Zo kunnen familie en vrienden gewoon  aanbellen. Alleen vreemden staan dan te bellen op een bel die het niet doet ;-) Laatst stond trouwens weer een akelig stukje in onze - regionale - krant: schijnt dat een 12-jarige (!) heeft aangebeld bij ouderen (helaas ook weer bij pap in de buurt, en wie weet ook daadwerkelijk bij hem) en zich heeft voorgedaan als collectant van KiKa. Op deze manier heeft hij een onbekend geldbedrag opgehaald en zelfs kans gezien om de portemonnee van iemand buit te maken. Te triest voor woorden!

Afgelopen week een gesprek gehad met een psychiatrisch verpleegkundige verbonden aan de overkoepelende organisatie van de thuiszorg. Dit in verband met het inzetten van zogenaamde TOP-zorg. Ik was in de veronderstelling dat het hier een thuisbezoek betrof zodat pap fijn zijn gangetje zou kunnen gaan terwijl ik met haar zou kunnen praten. Een en ander is wel goed afgesproken maar blijkbaar niet goed doorgegeven: terwijl ik ruimschoots op tijd bij pap was, op haar zat te wachten en de minuten voorbij kropen, bleek dat het gesprek plaats zou vinden op de poli in het ziekenhuis. Niet leuk, omdat ik het niet prettig (meer) vind om met iemand over pap te praten als hij erbij zit, en ook niet omdat ik vind dat iemand pap beter kan observeren als hij in zijn eigen omgeving is. Toch maar halsoverkop naar het ziekenhuis met pap die er helemaal niets van snapte. Maar het gesprek verliep goed. Heel eerlijk werd gesproken over wat er aan de hand is:

U beseft dat U aan het dementeren bent? Weet U wat dat inhoudt? Snapt U dat Uw naaste familie zich zorgen maakt omdat alles niet meer zo makkelijk gaat?
Antwoord van pap: Ja hoor, dat besef ik terdege!


Pap speelde het natuurlijk weer klaar - net als bij alle gesprekken met mensen van geriatrie, thuishulp, enz. - om zich beter voor te doen dan hij in werkelijkheid is. Maar ook deze professional prikte hier doorheen: intelligente mensen, en Uw vader reken ik daartoe, zien heel lang en goed kans om te verbloemen wat er daadwerkelijk met hen aan de hand is. 


Ergens deze week wordt 'het geval pap' besproken binnen de vakgroep, ergens daarna krijg ik telefonisch bericht over of en hoe de TOP-zorg zal worden aangeboden.
En na afloop van het gesprek zei pap: wat een leuke dame was dat! :-)

8 opmerkingen:

  1. Gelukkig dat zij daar doorheen prikte!
    Je zult vast erg benieuwd zijn naar het resultaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Erg dat het zo moet gaan. Fijn dat je vader het nog beseft dat hij aan het dementeren is en dat het gesprek goed verliep.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben reuze benieuwd wat ze gaan beslissen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Inderdaad toch fijn dat zo iemand er wel doorheen prikt. Ik ben ook heel benieuwd naar de beslissing!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Knap hoor dat je daar door heen kan prikken, ik ben erg benieuwd naar de beslissing!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nu ik vanwege mijn eBook mijn dagboeken weer aan het doorlezen ben, valt mij opnieuw op hoe wisselend het niveau is van de professionals waarmee je te maken krijgt. Wat heerlijk, Inge, dat je nu een 'goede' trof.
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Soms tref je de juiste mensen en soms heerst de stupiditeit.
    Ik kan/mag de pagina van top-zorg niet bekijken dus weet niet precies wat dat inhoudt. Hopelijk is deze zorg voldoende om je pa niet in de valstrik van een 12!!!!-jarige te laten lopen. Of erger........ Te zot voor woorden. War doet zon'n ventje als ie 16????

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt, de link is verkeerd ;-) wordt aan gewerkt

      Verwijderen

Leuk, een reactie! Anoniem reageren (d.w.z. zonder account) kan, maar ik vind het wel zo netjes als je toch een naam vermeldt. Groetjes, Inge