donderdag 12 juli 2012

onverlaten op pad


Telefoontje van J. van de thuiszorg op de vroege morgen. Ze zegt dat er een mail is gestuurd naar alle medewerkers. Ze wil me waarschuwen. Het lijkt erop dat er onverlaten op pad zijn die bij mensen (natuurlijk vaak oudere en hulpbehoevende alleenstaanden) met een smoes aanbellen en zo binnen proberen te komen. De smoes is dat ze zeggen van de/een thuiszorgorganisatie te zijn (degene die aanbelt draagt dan ook een witte jas) en komen voor het invullen van een enquête. Nietsvermoedenden  (waaronder vast ook mijn vader, zouden ze ooit bij hem aanbellen!) laten vervolgens deze bedriegers binnen. Wat er daarna gebeurt laat zich raden: op het moment dat de een binnen is en met de bewoner ergens gaat zitten komt ook de handlanger in actie die vervolgens de boel leeghaalt .... J. vertelde dat het één van haar cliënten al was overkomen. De goede vrouw woont maar een straat verder dan pap .... Eeks. Er moet dus direct actie worden ondernomen, voor zover dat bij pap mogelijk is. Hij wordt direct geïnstrueerd door J. en naderhand ook nog eens door mij dat hij niemand  die onbekend voor hem is binnen mag laten. En daar hebben we gelijk een probleem: pap laat iedereen binnen ... Voor dit soort boeven helpt het niet dat er een sticker bij de deurbel hangt. Even goed nadenken dus. Intussen schrijf ik een e-mail naar beide broers, en krijg gelijk een goede tip terug: de stekker van de deurbel uittrekken. Simpel maar doeltreffend! Medewerkers van de thuiszorg hebben toegang tot het sleutelkastje bij de voordeur,  anderen die bij pap op bezoek willen komen moeten hem dan maar met hun mobiele telefoon bellen op het moment dat ze bij hem voor de deur staan. Verder actiepunt is ervoor zorgen dat er geen kostbare spullen meer in huis staan. Ik leg pap uit wat ik wil doen en hij stemt hier onmiddellijk mee in. We laden zilveren schalen en schaaltjes, kandelaren, vaasjes en het bestek in mijn auto. Oef, ik vind dit best moeilijk, en hij doet dit zomaar. Volgens mij zou hij dit echt bij iedereen hebben gedaan: Wil je dit meenemen? Vind je dit mooi? Neem maar mee ..... Ik hoop dat dit afdoende is maar heb er een hard hoofd in. Iemand die kwaad wil laat zich door dit soort maatregelen niet afschrikken, die gaat over lijken .....

18 opmerkingen:

  1. Wat een rotzakken he, misbruik maken van oudjes/zwakkeren. Bah.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat vreselijk triest dat dit soort acties nodig zijn. Rotzakken idd, Mammalien.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh, wat heb ik daar een hekel aan, aan zulke mensen. Wij hadden ze laatst ook in de stad, notabene in een verzorgingstehuis, ze liepen daar gewoon rond en niemand viel het op.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je moet er niet aan denken dat iemand bij je eigen vader binnendringt en dat soort dingen doet.
    Mijn vader is uit zichzelf al bang voor boeven en rovers, en hoort 's nachts geluiden die hem weer nare dromen bezorgen. Zijn portemonnee verstopt hij regelmatig en als hij niet meer weet waar, dan breekt de onrust natuurlijk pas echt uit. We hebben hem een jaar geleden al gewaarschuwd om niet de deur open te doen voor mensen die hij niet kent, maar we weten ook dat dit niet gaat werken.
    Dat van die stekker eruit trekken is een heel goed idee, bij ons kan dat geloof ik niet. Al kun je misschien nog niet bedenken wat voor andere consequenties het dan weer heeft als niemand kan aanbellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hier zijn deze week mannen opgepakt die aan de haal waren gegaan
    met een sleutelkastje.... Onbekend was nog voor de politie waar deze vandaan kwam.
    Ook dat kan dus al.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Iemand heeft ook al geprobeerd dat open te breken

      Verwijderen
  6. Wat een tuig, zulke mensen. Zo gemeen om bij oudjes dit te doen.
    Hopelijk blijft het rustig.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Helaas lopen er een heleboel gewetenloze misdadigers rond. In ons regionale dagblad staat een paar keer week een berichtje over babbeltrucs en dergelijke. Ik hoop dat je met het uitschakelen van de deurbel je pa vrijwaart van dit soort onverlaten.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dit is zeker een eng idee zeg en ja, er zijn helaas van zulke mensen. Ze weten dan ook precies welke mensen ze moeten hebben om hun slag te slaan. Toen ik je blog las, dacht ik ook gelijk van 'zorg dat de bel het niet meer doet'. Alleen kunnen ze natuurlijk nog wel aankloppen en rondom het huis lopen om te kijken of er iemand is. Is het misschien niet een idee om een nepcamera te plaatsen? Eentje met een rood lampje, die aanstaat en zogenaamd werkt. Mijn moeder heeft ook zoiets boven haar deur en laatst was er iets in de flat, maar mijn moeder had nergens last van.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit hou ik in mijn achterhoofd, bedankt

      Verwijderen
  9. O, bah! Hoe kunnen mensen zo gewetenloos zijn.
    En wat een goede tip, die van de stekker en de deurbel!
    Ik hoop dat je vader dit bespaard zal blijven en dat ze gauw opgepakt zullen worden.
    Moeilijk weer, om mee te dealen...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mijn vader (niet dement) heeft twee keer mensen binnengelaten in de hal en ze, toen hij zich realiseerde dat er iets niet klopte, weer naar buiten gewerkt. Toen ik me daar zorgen over maakte zei hij "ik heb toch mijn stok". Kennelijk straalde hij, 55 kilo, leunend op de wandelstok, toch wat gezag en geen angst uit.
    Ik kan me voorstellen dat je in het geval van jouw vader helemaal schrikt. Hij vind alles goed. Goed idee, de stroom van de deurbel af. Cru om te zeggen, maar je moet altijd zorgen dat het bij een ander gemakkelijker binnenkomen is...
    Groetjes, Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ohw Inge, dit vind ik zo triest. Ik zie het ook wel eens bij Opsporing verzocht. Criminelen (tja, hoe noem je ze anders) die oude mensen bedonderen en spullen en geld afhandig maken. Hebben die lui wel een geweten vraag ik me af?
    Zo'n kwetsbare doelgroep. Ik kan er verdrietig van worden. En ik denk dat het inderdaad ontzettend lastig is ouderen hier op voor te bereiden. Vooral omdat jouw vader een slecht geheugen heeft. Wellicht is hij nu alweer in het huis aan het zoeken naar de zilveren spullen.
    Ik mag hopen dat het jouw vader bespaard mag blijven. En dat ze die lui oppakken die vrouw een straat verder hebben belazerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dat van die camera boven de deur is sowieso een ontzettend goed idee!! Al hebben ze daar ook wel weer een maniertje voor. Wie weet werkt het preventief!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat vreselijk om te lezen, dat zulke praktijken voorkomen. Ik kan me voorstellen dat je dan in de piepzak zit als ze ooit bij je pap aanbellen... goede oplossing om de deurbel uit te zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Tjonge, wat kan ik daar kwaad om worden. Vreselijk als mensen zich op die manier gedragen.
    Ik hoop dat je voorzorgsmaatregelen helpen, Inge!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Oh wat erg zeg zoiets. Er zijn zoveel mensen die schaamteloos anderen zouden uitbuiten. Triest hoor.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk, een reactie! Anoniem reageren (d.w.z. zonder account) kan, maar ik vind het wel zo netjes als je toch een naam vermeldt. Groetjes, Inge