maandag 6 augustus 2012

briefjes

We hebben een week achter de rug waarin pap regelmatig  lichtelijk verward was. Verward als in: niet weten waar hij is, niet weten wat zijn (t)huis is, mam zoeken, niet meer weten dat zij al ruim elf jaar dood is, denken dat hij nog actief is als dierenarts. Best vervelend voor hem en voor degenen die hij aanhoudend belt. De laatste weken ben ik telkens de klos aangezien mijn beide broers op vakantie zijn en dus niet te bereiken op hun thuistelefoon. 

Er liggen op briefjes op diverse plekken in huis:

21.00 naar bed: Cas!!
Beneden deur is nog open 

Dat gebeurt helaas ook steeds vaker, dat hij vergeet deuren af te sluiten. Ik kan nog eens vragen of de thuiszorg wil controleren bij het laatste bezoek van de dag, maar dit is geen garantie. Vaak komen zij vrij vroeg in de avond en opent pap net zo lief de deur weer nadat zij 'm hebben afgesloten.

Ben te voet naar huis
Bovenstaand briefje is een van de velen. Dit is van afgelopen vrijdag. Thuiszorg belde: pap was er niet. Hij had me net van te voren gebeld dat hij klaar was met werken op de praktijk. Ik was bang dat hij ergens verward rondliep. Toen we gingen kijken was hij gelukkig weer thuis. Dit (nieuwe) briefje lag op tafel. Toch wel handig dat hij opschrijft wat hij gaat doen .... Ik kon nu zelf het scenario bedenken: hij was klaar met werken, had mij gebeld, is toen weg gegaan van zijn 'praktijk', heeft rondje gelopen, en is vervolgens 'thuis' aangekomen. Gek dat hij dan een en hetzelfde huis de ene keer ziet als praktijk en even later als thuis. Afgelopen zaterdag ben ik 's avonds om 23.00 nog bij hem langs geweest. Omdat ik bang was dat hij wederom zou gaan zoeken en dwalen (hij was mijn moeder aan het zoeken en de weg helemaal kwijt ....) heb ik hem voor het eerst in lange tijd weer eens een tabletje Haldol verstrekt.

En dan begin je weer na te denken over waar zo'n verwardheid vandaan komt. Hij is niet ziek, heeft geen koorts. Er is naar mijn weten geen ontsteking van een wondje. Volgens mij heeft hij geen blaasontsteking (zeker weten doe ik dit pas als ik een plasje naar de huisarts breng natuurlijk). Wat zou kunnen is dat hij te weinig vocht binnenkrijgt. Naarmate zijn geheugen slechter wordt en hij meer vergeet, wordt ook vaak het eten maar vooral het drinken vergeten! En 't was natuurlijk behoorlijk warm de afgelopen week. In tegenstelling tot de hoeveelheid eten  heb ik niet altijd zicht op wat hij drinkt. Telkens als ik bij hem krijgt hij nu een groot glas water en ook als ik bel krijgt hij van mij de opdracht om te drinken. Hij zegt natuurlijk altijd dat hij dit ook doet of zal doen .... 

Ik zag in de zorgmap van de thuiszorg een bijsluiter van de apotheek. Hierin stond dat de Alzheimer medicatie is veranderd. Reminyl heet nu niet langer Reminyl (merknaam) maar Galantamine (merkloos). Volgens de bijsluiter zijn alleen naam en kleur van de tabletjes veranderd maar niet de samenstelling. Ook iets om in de gaten te blijven houden; wellicht heeft er toch een (kleine) wijziging in samenstelling plaatsgevonden? Als de verwardheid blijft aanhouden zal ik contact opnemen met geriatrie.




12 opmerkingen:

  1. Ach, dat is wat minder he. En dan ook nog je broers op vakantie. Jij zult niet lekker rustig zitten deze periode.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Komt het misschien omdat je broers op vakantie zijn, of slikt hij de pilletjes wel als ze er anders uit zien? Het zijn maar kleine dingetjes maar het kan hem wel van slag brengen. Vervelend dat je ondersteuning weg is al is het maar voor even. Wel apart dat ze dan zo terug gaan in de tijd en dat zijn werkplaats ook zijn woonhuis is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De tabletjes worden toegediend door de thuiszorg. Hij slikt ze allemaal, ongeacht kleur, vorm en hoeveelheid.

      Verwijderen
  3. Als moeder lig je soms wakker om wat er met je kinderen niet lekker loopt en als kind lig je soms wakker om wat er met je ouders aan de hand is.

    Sterkte en liefs uit Vlaanderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Sterkte en alle goeds...

    Weet vaak niet echt iets te zeggen dat niet al door iemand anders is gezegd dus zeg ik dan maar niets; lezen doe ik wel en ik leef met jullie mee Inge.

    Liefs,

    Gabi

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Te weinig vocht zou een oorzaak kunnen zijn, maar het is hoe dan ook een zorgelijke situatie. Het is zo' grillige ongrijpbare ziekte.....
    Veel sterkte Inge!! Ik hoop dat je wat rust krijgt als je broers weer terug van vakantie zijn.
    Groetjes,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Geen woorden Inge....wat is het een moeilijke situatie!
    Heel veel sterkte nog
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Inge, als jouw vader te weinig eet, of te weinig gevarieerd eet, kan het ook zijn dat hij een vitaminetekort heeft. Voor zover ik heb begrepen kan daar ook een verwardheid door ontstaan. Je zou het kunnen overleggen met huisarts of geriater, want zoiets is op te lossen met een vitamine-injectie.
    Sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel veel sterkte en wijsheid, Inge.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat is het af en toe toch verschrikkelijk moeilijk om zo met je vader om te moeten gaan nietwaar? Ik wil je veel sterkte toewensen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het kan wel zeker een verschil uitmaken hoor Inge, die samenstelling van tablet, merknaam of fabrieksnaam die veranderd. Ik heb het gezien bij de bloeddruktabletten van mijn moeder. Zij moet echt de oude (duurdere) versie hebben, de huisarts moet dit erbij vermelden, anders wordt het niet vergoed. Krijgt ze de nieuwere versie, dan heeft ze veel last van de bijwerkingen. Het is heel jammer genoeg vaak een kwestie van geld, die pillen.
    Die andere dingen die je noemde kunnen ook natuurlijk. Het is zo vaak gissen hè.
    En daar word je soms zo moe van, van dat nadenken over het waarom..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het worden weer de oude en vertrouwde tabletten!

      Verwijderen

Leuk, een reactie! Anoniem reageren (d.w.z. zonder account) kan, maar ik vind het wel zo netjes als je toch een naam vermeldt. Groetjes, Inge