maandag 3 september 2012

het leven gaat zijn gangetje

Ja, het leven gaat weer gewoon zijn gangetje. Dingen gaan soms goed en vaker een beetje fout. Zo heb ik voor de eerste keer na de zomer de installateur weer eens moeten laten komen omdat pap geen warm water heeft. De geiser weigert dienst. Het waakvlammetje blijft uit, ook al probeer ik het zelf weer aan te maken. Ook mijn broer krijgt het ding niet meer aan het lopen. Wat blijkt? Iemand (....) had de gas- en de waterkraan dichtgedraaid. Pap natuurlijk niet ;-) Ik heb na lang zoeken de juiste sleutel gevonden die op de deur van het verwarmingskamertje past, en met ingang van direct is deze deur afgesloten. Provisorisch hangt er nu een papier op de deur: 

Gesloten 
in verband met 
problemen 
met de verwarming

Alleen op deze manier hoop ik dat hij van dit kamertje weg blijft. Het wasrekje dat tot nog toe daar stond heb ik verhuisd, het staat nu naast de verwarming op de badkamer: kijk pap, da's handig, de was droogt beter naast de verwarming! Bijkomend voordeel is dat ik of iemand anders direct kan zien of pap op de hand heeft gewassen. Deze was kan dan gelijk de wasmand in ... De sleutel ligt nu in het medicijnkastje. Dat is een plek waar hij gelukkig vanaf blijft!

Ik wil nog even terugkomen op het boek 'De magische wereld van Alzheimer'. Ik kreeg hierover twee vragen, die ik kan beantwoorden nu ik het boek helemaal heb gelezen. Ik heb ook gereageerd op de betreffende reacties, maar ik weet niet of dat wordt gelezen.
Iemand vroeg of het boek geschikt is voor mensen die pas sinds kort te maken krijgen met dementie cq Alzheimer. Jazeker, het is een makkelijk te lezen boek met voorbeelden uit de praktijk (de moeder van de schrijver heeft Alzheimer), de gegeven tips zijn makkelijk uit te voeren. Voor mezelf kan ik zeggen dat het allemaal al bekend was en dat ik van nature of uit ervaring de meeste dingen doe zoals beschreven in het boek.
Er was ook een vraag of er een tip in het boek staat hoe om te gaan met iemand die constant van de (gesloten) afdeling af wil. Zo'n specifieke tip staat er niet in, maar wellicht dat je toch tips uit het boek kunt halen hoe hiermee om te gaan. De schrijver heeft het dan bijvoorbeeld over afleiding, humor, complimentjes geven. 



10 opmerkingen:

  1. Oh, ok... Je vader heeft weer iets anders gevonden waar hij aan kan prutsen? ;) Poeh. Jullie moeten ook overal op bedacht zijn zeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Humor ontbreekt jou gelukkig helemaal niet. Zo kun je alles een beetje relativeren. Maar je blijft een kanjer!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tja, dat briefje. Wel een mooie oplossing!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is wel vernuftig hoe je vader steeds weer tot dingen komt... maar het lijkt me ook zeer vermoeiend om steeds weer een oplossing te vinden..!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. *grinnikt* wat erg! Ik las
    Gesloten
    in verband met
    problemen
    met de verwaRRing

    (stiekem toch een klein beetje grappig)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jij hebt geen tijd om in te dutten, daar zorgt Pap wel voor
    '-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. erg inventief ben je, altijd weer! knap hoor hoe jij de dingen oplost!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zodra ik tijd heb( en me los kan scheuren van allerlei verzorging rond mijn ouders) zal ik het boek eens lezen, tuurlijk had ik al even bij reacties gekeken :-) maar evengoed extra bedankt....ik kan er zo ondertussen ook wel een blog over beginnen.... poepoepoepoe

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk, een reactie! Anoniem reageren (d.w.z. zonder account) kan, maar ik vind het wel zo netjes als je toch een naam vermeldt. Groetjes, Inge