donderdag 27 september 2012

medicatie-verstrekking

Sinds pap niet meer zelf zijn medicatie neemt maar deze verstrekt wordt door de thuiszorg zitten de zogenaamde blister- of baxterzakjes in een klein maar eenvoudig medicijnkistje dat wordt afgesloten met  een even eenvoudig sleuteltje. Het is echt een prul waarvan je het slot bij wijze van spreke met behulp van een mes kunt openen. Tot een aantal weken geleden was dit ding veilig en heilig voor hem. Het was 'van de maedjes' dwz de dames van de thuiszorg en hij bleef er met zijn vingers vanaf. Tot voor een paar weken dus. Toen was op een dag het sleuteltje weg. Normaal wordt het in de zorgmap bewaard, maar daar zat het niet in. Het kistje was afgesloten, maar kon gelukkig inderdaad met een mes worden geopend zodat de medicatie toch kon worden verstrekt. Er werd melding gemaakt in de zorgmap en ik werd gebeld met de vraag of ik wist waar het sleuteltje kon zijn. Toen ik naderhand bij pap boven op de badkamer kwam, op zoek naar vuile was èn het sleuteltje, want je weet maar nooit, kon ik mijn ogen niet geloven: de deur naar het verwarmingskamertje (zie --> dit bericht <-- om te lezen waarvoor dit is afgesloten) stond open, de sleutel stak in het slot! En het kleine sleuteltje van het kistje lag aan het hoofdeinde van pap's bed .... Hij had dus kans gezien om het sleuteltje te pakken uit de map, het kistje te openen, hieruit de sleutel van het verwarmingskamertje te nemen en de deur te openen. Datgene wat hij aan vuile was in bad had laten weken hing weer fijn op aan het rekje .... in het verwarmingskamertje! 

het oude medicijnkistje

Hoogste tijd om iets te kopen waarin medicatie èn sleutels veiliger kunnen worden opgeborgen! En nu staat er een stevig kluisje met cijferslot in de boekenkast. Uit voorzorg staat de code nergens in de zorgmap opgeschreven, je weet maar nooit. En pap? Die vindt alles heel normaal, want dit is iets nieuws 'van de maedjes', van de dames van de thuiszorg dus. En ik? Ik vraag me af wat ik moet doen met bijvoorbeeld alle poetsmiddelen in huis .....Dit heb ik uit voorzorg maar gelijk in de prullenbak gegooid:


9 opmerkingen:

  1. heftig zeg, ik kan mij voorstellen dat je je zorgen maakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Poeh... Hij gaat steeds verder in zijn gedrag. Even heel to the point: is het nog wel verantwoord hem alleen te laten wonen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik begrijp je ongerustheid. Hij is een gevaar voor zichzelf en zijn omgeving. Poetsmiddelen dus ook maar veilig opbergen. Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heftig... en best wel eng...
    Toch is het ook wel knap dat het hem gelukt is... pffffffffff...

    Serieus, je schrikt je rot.

    Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Was dat soms nog gedaan in een zeldzame heldere bui waarin logica goed terug te vinden was?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Tjee... dat is wat. Het wordt wel steeds gevaarlijker inderdaad.
    Erg veel langer lijkt me dit toch niet te kunnen duren.
    Sterkte ermee.
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoe krijgt ie het voor elkaar?!
    Je doet wat je kunt, meer kan je niet doen en moet je het loslaten, tot het moment dat hij echt niet meer alleen kan wonen.
    Moeilijk om die grens te -moeten- bepalen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik werk in een woon-/zorgcentrum waar een afdeling is voor de mensen met alzheimer. Daar staat vaak een klein kluisje (te zwaar om ermee op sjouw te gaan) op hun appartement waar wij de code van weten, en in dat kluisje wordt oa een deurklink bewaard van het kamertje waar de spullen staan wat gevaar kan vormen voor deze mensen, dus ook oa schoonmaakartikelen.
    Zolang er nog geen plaats is in het verzorgingshuis voor je vader, zou het een optie kunnen zijn misschien om het op deze manier op te lossen? Dan zou in dat kamertje waarvan de deurklink dan 'weg' is ook de medicatie kunnen staan bijv.

    Moeilijk he, allemaal, en goed van je dat je ook aan jezelf blijft denken door er dagjes op uit te gaan.
    Heel veel sterkte.

    Jeanette

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een tip om te onthouden, dankjewel Jeanette. Zolang pap niet gaat slepen met het kluisje is de medicatie veilig.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk, een reactie! Anoniem reageren (d.w.z. zonder account) kan, maar ik vind het wel zo netjes als je toch een naam vermeldt. Groetjes, Inge