vrijdag 21 september 2012

sta er even bij stil ...

Dit is mijn bescheiden bijdrage aan de dag van vandaag, Wereld Alzheimer Dag:

Vandaag, 21 september, is Wereld Alzheimer Dag. Een dag bedoeld voor bewustwording rondom dementie. Maar liefst 1 op de 5 mensen krijgt deze ziekte. Voor vrouwen is de kans zelfs 1 op 3 ... Klik --> hier <-- voor de activiteiten per regio. 

Ik kreeg een verzoek om aandacht te vragen voor het documentaireproject 'Gezichten met dementie' van kunstenaar Herman van Hoogdalem en regisseur Gijs Wanders (ja, degene die vroeger het journaal presenteerde ;-) ). Zij werkten samen aan een serie portretten van dementerenden en hun geliefden. Dit project wordt gepitcht bij EU1. De pitch met 'trailer' is --> hier <-- te bekijken.

Op de regionale tv zender L1 was afgelopen week onder andere aandacht voor het boek 'Waarom ik moet liegen tegen mijn demente moeder' van Cyrille Offermans. 

5 opmerkingen:

  1. Mooi ... ik heb het op FB gezet,
    groet,
    Angelika

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een beetje aandacht voor zo'n rotziekte is wel terecht.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ga mij aanmelden om in november te collecteren. Eén van het weinige wat ik kan doen om mijn steentje bij te dragen. Er moet nog zoveel onderzoek plaats vinden...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is goed dat er aandacht voor is. Zo heb ik afgelopen dagen de docu gezien van Louis Theroux. Buiten het feit dat ik helemaal weg ben van zijn manier van docu's maken vond ik deze docu extra interessant. Met jou en je vader in mijn achterhoofd zag ik de wereld van een Alzheimer patient. Heb jij de docu ook gezien? Ik was er van onder de indruk. Hoe tragisch het ook was om te zien.
    Het was voor mij trouwens ook schrikken toen ik hoorde - en nu bij jou lees- hoeveel mensen dit treft. Toch ken ik er zo geen één in mijn omgeving of familie.
    Hoe dan ook, het is een vreselijke ziekte die helaas nog niet met medicijnen te genezen of te stopen valt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik haat deze ziekte 8 mnd terug zat ik met mn vadr bij 4daagse. 3 mnd terug dronken we koffie bij znoude werkplek, zondag samen geluncht en vdaag vroeg hij mn moeder hoe zij en zn jongste dochter heette (mn zusje). Zo oneerlijk hoe deze ziekte mensen EN hun naaste kapot maakt

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk, een reactie! Anoniem reageren (d.w.z. zonder account) kan, maar ik vind het wel zo netjes als je toch een naam vermeldt. Groetjes, Inge