vrijdag 7 september 2012

TOP zorg en ergernisjes

Afgelopen donderdag vond dan eindelijk het gesprek plaats in verband met de in te zetten TOP-zorg, klik  voor -->eerdere berichten<--. We dronken koffie, pap zat op zijn praatstoel en vond het gezellig. De dames kregen dan ook een zeer positieve indruk van hem. Tja, dat kan hij heel goed, de boel animeren. Volgende week donderdag brengt de betreffende TOP-zorgster weer een bezoek aan pap, dit keer zonder dat ik erbij ben. Doel van de bezoekjes is het kweken van een vertrouwensband, samen gaan zoeken naar een passende dagbesteding voor een of twee keer per week en dan uiteindelijk het door pap wekelijks bezoeken van die dagbesteding. En dat zolang opname nog niet echt noodzakelijk is. Ben benieuwd hoe een en ander gaat lopen ...


Deze week was ook de week dat pap weer kon beginnen met het slikken van de vertrouwde Alzheimer medicatie in plaats van een andere (wellicht goedkopere?) versie. Ik had verwacht dat deze - net als de rest van de medicatie en als vanouds - in de blisterzakjes zou zitten maar niets was minder waar: Naast de blisterzakjes waren er aparte  doosjes met de Reminyl. Ik heb mijn broer (daar wordt eens per twee weken de medicatie bezorgd) de tabletjes voor deze keer handmatig in de juiste zakjes laten doen zodat de thuiszorg hier geen omkijken naar heeft. Toen ik navraag deed bij de apotheek naar het waarom kreeg ik te horen dat  deze medicatie niet meer in de blister kan en dat ik niet met de doosjes hoef langs te komen want ze gaan het ook niet (meer) handmatig voor me veranderen ..... Zo, daar kon ik het mee doen. Het zal zeker te maken hebben met bezuinigingen binnen de gezondheidszorg, maar het maakt een en ander niet makkelijker. Het wordt dus iedere 2 weken zelf handmatig toevoegen van de tabletten, of door de thuiszorg iedere ochtend een tabletje extra laten toedienen buiten de inhoud van de blister. 

6 opmerkingen:

  1. Ik wil bij mijn ouders ook overgaan op de blister. Mijn moeder wilde zelf alle medicijnen blijven verzorgen, maar 2 weken gelden zag ik hoe zij daar mee aan het martelen was.

    Kan jou vader nog zo goed praten? Mijn vader zegt niet veel meer, kan niet op de woorden komen, in het begin vooral de zelfstandige naamwoorden. Wordt steeds minder en minder...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tsja, er zijn weer strengere regels voor de Baxterrol (zoals wij die hier noemen.) Daarbij hebben ze van bepaalde medicatie ineens "verzonnen/ontdekt" dat ie er niet in kan, omdat in de buitenste laag, die dus kapot kan gaan zo los in het plastic, ook medicatie zit, die dus verloren gaat en daardoor niet goed werkt. De medicatie die langzaam afgeeft.

    Ik zou even informeren wat de reden is. Indien de eerste, dan kan zijn huisarts zó een verklaring afgeven aan de apotheek waardoor je wel die blister kunt krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een vervelende toestanden met die medicatie.
    Ik kan me voorstellen dat je daar niet op zit te wachten.
    Maar ja... we mopperen ook met zijn allen op de hoge kosten van de gezondheidszorg, dus dat daar het een en ander verandert, is wellicht toch ook niet zo gek.
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Er is van alles te begrijpen mits er gewoon uitgelegd wordt waarom iets nu op een andere manier gebeurd. Desondanks betekent elke verandering voor de familie een extra belasting. Juist omdat veranderingen veel verwarringen met zich mee brengen. Om die te voorkomen is op zich al een hele klus.
    Ook bij mijn moeder is er ruim een maand geleden iets aan de vorm en kleur veranderd bij een medicijn wat zij al 6 jaar lang in dezelfde vorm slikte.
    Een baxterrol is voor haar niet geshikt omdat zij te vaak medicatie vergeet.
    Dus elke week vul ik de doos en op de achterkant heb ik elk medcijn getekend en de kleur erbij vermeld. Ondanks dat is er og geregeld de vraag waarom zij gestopt is met die medicate. Dit omdat ook nog eens de naam veranderd is.
    Natuurlijk weet iedereen dar de kosten in de zorg veranderen, we worden helaas met z'n allen ook oud. En sommige dingen hebben niet altijd een goede invloed op de mens. Als die mevrouw van de apotheek een duidelijke uitleg had gegeven, die ze misschien zelf dus niet weet, had dit hoe jammer ook dat de dingen zo lopen wel gescheeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat vervelend dat je dan zo wordt "weggestuurd" in de apotheek. Een fatsoenlijke uitleg kost niks extra zou ik zeggen.
    Ben benieuwd hoe het verder gaat met de TOPzorg. Fijn dat er eindelijk iets gebeurt.
    Groetjes, Anneke.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. In het meest recente blad van ons gezondheidscentrum lees ik:
    Per heden wordt herhaalreceptuur klaargemaakt bij een zogeheten 'central filling apotheek'. Voor u als klant zal er niets veranderen. De medicatie wordt dan door een robot bij de groothandel verpakt en kant-en- klaar aangeleverd in de apotheek. Per 1 maart 2012 is onze apotheek gestopt met het bereiden van op maat voorgeschreven receptuur. Dit in verband met de hoge kosten en niet kostendekkende vergoedingen. Deze recepten worden nu bij een bedrijf dat gespecialiseerd in in bereidingen besteld'. (Vervolgens wordt uitgelegd waarom dit een paar dagen langer zal duren).

    Zelf slikken wij geen medicijnen, dus dit stukje tekst gaat meestal ongelezen aan ons voorbij. Het lijkt er dus op dat kostenbeheersing/bezuinigingen een grote rol spelen bij de besluitvorming om medicijnen anders dan vroeger te verpakken/te leveren.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk, een reactie! Anoniem reageren (d.w.z. zonder account) kan, maar ik vind het wel zo netjes als je toch een naam vermeldt. Groetjes, Inge