dinsdag 6 november 2012

burenhulp ja/nee

Zaterdagmorgen kreeg ik telefoon van pap's (schuin)overbuurvrouw. Ze belde me om te zeggen dat er een busje voor de deur stond met het logo van een technisch bedrijf. Ze wilde me dat alleen even zeggen omdat ze bang was dat misschien weer iemand geld uit pap's zak stond te kloppen. (Zie ook dit bericht) Ik kon haar geruststellen, iemand van dat bedrijf was er om de nieuwe keukenboiler te installeren. Ik bedankte haar voor haar opmerkzaamheid en voor het me bellen. Ze is een oudere dame die haar ogen duidelijk niet in haar zak heeft zitten, en wat kost het nu voor moeite om even te controleren?
Deed me denken aan een telefoontje vorige week: pap's buurman belde omdat iemand verder uit de straat dacht dat een 'zogenaamde' thuiszorger (=iemand met een wit jasje maar ook met verkeerde bedoelingen) stond te prutsen aan het sleutelkastje. Ook in dit geval was het gelukkig loos alarm, het was echt iemand van de thuiszorg die even wat langer nodig had om binnen te komen. Het is fijn dat ik weet dat mensen een oogje in het zeil houden!
En dat laat me gelijk weer denken aan het ergernisje van deze week: mijn broer had  afgelopen woensdag de volle vuilniscontainer aan de straatrand gezet toen het al behoorlijk laat en donker was. Toen ik 's morgens - in verband met de storing waarvoor pap me zo vroeg had gebeld - bij pap kwam zag ik dat zijn container niet op de gele stip stond. De stip waarop de containers moeten staan willen ze geleegd worden. Ik weet uit ervaring dat als een bak niet op die stip staat het een gevalletje jammer-dan-pech-gehad is ... Mijn broer had dus in het donker niet gezien waar de gele stip was en het ding stond daarom niet op de goede plek. De containers van (twee) andere bewoners uit de straat stonden wel op de juiste plek. Mijn ergernisje: als je toch ziet dat de bak van een van je buren niet op de juiste plek staat, dan zet je 'm toch gewoon netjes erbij. Zeker als je weet dat de goede man dementerend is .... Grom grom. Even terzijde: deze buren zijn dus niet dezelfde als de schuinoverbuurvrouw uit de eerste en de buurman uit de tweede alinea.
Gelukkig is de bak geleegd, pap heeft voorlopig geen afval om mee te rommelen ;-)

12 opmerkingen:

  1. Heerlijk om zulke meedenkende en bezorgde buren te hebben. Helaas is niet iedereen zo attent.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tsja... Er zijn leuke en minder leuke mensen. Helaas.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wellicht hebben de buren het niet gesignaleerd. Soms kan een mens best verstrooid zijn.
    Je kunt niet gelijk van negatieve bedoelingen uitgaan.
    Ik hoor ook soms wel eens iets wat me daarvoor totaal ontgaan was.
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  4. nou ja, ik denk dat die bewuste buren in het donker ook niet konden zien dat de container niet op de stip stond. Maar zo te horen zijn paps buren best wel erg attent, heel fijn om zulke buren te hebben!
    Enfin, eind goed al goed, de container is gelukkig geledigd!
    Groetjes, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fijn dat er buren zijn die meekijken en -denken. Stukje sociale controle!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Beter een goede buur dan een verre vriend...

    Fijn dat er mensen zijn die een oogje in het zeil houden.
    Maar helaas zullen er ook altijd van die onverschillige types blijven rondlopen.
    Erger je maar niet te veel om die gevallen...

    Liefs,

    Gabi

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Toch wel een geruststelling, dat je pa oplettende buren heeft......

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mijn vader had ook zo'n attente buurvrouw. Daar kun je inderdaad dankbaar voor zijn!
    Groetjes, Anneke.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Fijn te weten dat er toch een stukje sociale controle in de straat is.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Toch wel prettig hoor een stukje sociale controle. Beter dat ze je een keer teveel bellen,
    dan een keertje niet.
    En tja, sommige buren leven in hun eigen wereldje misschien....jammer. Maar vertrouw maar
    op de sociale buren!

    Groetjes,
    Debby

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Goed die sociale controle, en jammer van die andere buren.. Tsja, niet iedereen is even begripvol en vol naastenliefde in onze samenleving.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk, een reactie! Anoniem reageren (d.w.z. zonder account) kan, maar ik vind het wel zo netjes als je toch een naam vermeldt. Groetjes, Inge