donderdag 22 november 2012

nieuwe veters

Heel tijdje geleden al - oeps,  ik schaam me een beetje ... - had pap me zijn zwarte schoenen laten zien waarvoor hij heel hoognodig nieuwe veters wilde hebben. Ik beloofde om hem deze te bezorgen. Om dit vervolgens weer te vergeten. Tot vanmorgen als pap me belt om te vragen of ik voor hem nieuwe veters wil kopen als ik de volgende keer de stad in ga. Ik zeg eerlijk dat ik dat wel van plan was maar dat ik het ook glad vergeten ben. "Gelukkig, dan ben ik de enige niet die zulke dingen vergeet", zegt hij. Hij zegt dat hij zwarte en bruine veters nodig heeft. Ze staan nu op mijn lijstje: zwarte en bruine veters.
Vandaag is de eerste keer dat hij zonder F. van Top-Zorg naar de dagbehandeling gaat. Omdat ik bang ben dat hij aan de wandel gaat en dus niet thuis is als hij wordt opgehaald zeg ik dat ik zo meteen nog even langs kom: "niet weglopen hè?" Nee, hij belooft om thuis te blijven. Nog geen kwartier later sta ik bij hem voor gesloten deur: hij is weg! Gelukkig niet aan de wandel maar netjes opgehaald door de mensen van de dagbehandeling. Nu kan ik fijn even opruimen en weggooien zonder dat iemand me op mijn vingers kijkt ;-) Ik controleer meteen de ijskast, kleine vriezer en het voorraadkastje, zo weet ik wat ik morgen aan boodschappen moet meenemen. Alhoewel dat nooit een verrassing is: brood, bananen, tomaatjes, broodbeleg en boter. Eergisteren aangevuld, nu weer zo goed als op. Alleen de diepvriesmaaltijden staan er nog bijna allemaal. Hij eet dus amper 'warm' de laatste tijd. Het stond ook inderdaad in de klapper van de thuiszorg dat pap vaak geen warme maaltijd wil omdat hij geen honger heeft (lees: omdat hij net weer een aantal boterhammen heeft gegeten ... ). Hij is weer volop aan het brood-eten geslagen. Even in de gaten houden. Aangezien mijn broer iedere week de bestelling voor Apetito klaarmaakt moet hij deze voor de komende week wellicht aanpassen.
Het is inmiddels 4 uur, de dagbehandeling is ten einde. Ben benieuwd wanneer de telefoon gaat rinkelen ...

11 opmerkingen:

  1. Wat lastig dat hij zijn warme maaltijden niet neemt. Ze zagen er toch best aantrekkelijk uit op de website. Nou eet hij nog wel,maar toch, hij heeft ook wel zijn groentes nodig.

    Ben benieuwd of hij al gebeld heeft.....

    Groetjes,
    Debby

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Inge,

    Wij merken het ook bij onze Pa, de warme maaltijd hoeft niet meer zo.
    Tenminste niet als hij ze alleen moet gebruiken.
    Boterhammen worden er genoeg gegeten: maar helaas met stroop.
    De koelkast ligt vol met beleg, maar dat wordt keer op keer vergeten.
    Niet zo gemakkelijk allemaal om dat in banen te leiden.

    Groeten, Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat schijnt toch wel bij oudere mensen te horen. Mijn pa eet veel liever brood dan een warme maaltijd.....wel met iets lekkers erbij ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gelukkig vergeten jij en ik ook wel eens wat, ja, hihi. Daar heeft hij gelijk in.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ach zo lang hij genoeg vitamientjes binnenkrijgt zijn die warme maaltijden niet echt belangrijk. Toen ik een jaar of 10 was, wilde ik het liefst altijd brood eten en ik weet nog dat de arts tegen mijn moeder zei, dat warm eten overgewaardeerd wordt, want alles wat in je maag terecht komt heeft tot dan ongeveer lichaamstemperatuur:) Wel op de vitamientjes letten, maar dat kan ook met fruit- of met tomaat, komkommer ed op brood.

    Ellen
    scrapothekerin.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  6. At hij vroeger misschien ook liever brood dan warm? Fijn dat hij nu zijn plaatsje heeft gevonden althans zo klinkt het.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo ik denk dat je vader niet meer weet hoe dat moet een bevroren maaltijd ,in de oven
      valt niet mee als je zo vergeetachtig bent!

      Verwijderen
    2. Beste ....,
      Mijn vader hoeft zelf niets klaar te maken, dan doen de mensen van WMO of thuiszorg voor hem. Zij zetten de maaltijd in de magnetron, verwarmen die en dienen 'm netjes op: tafel gedekt, bordje, glaasje water erbij. Maar als hij voortdurend brood eet heeft hij geen honger meer.

      Verwijderen
  7. vreemd toch, vind ik het. misschien is het omdat warm eten veel gezelliger is met 2 dan alleen...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Als je ervan uit gaat dat er in verse vis, broccoli en peulvruchten veel belangrijke stoffen zitten
    die goed zijn voor de hersenen, is dit toch jammer.
    Laatst heb ik gelezen dat je Alzheimerpatiënten beter meerdere kleinere porties eten verspreid over de dag
    kunt geven, omdat die trek in een warme maaltijd (grote portie) minder wordt.
    Misschien af en toe een warm lekkerbekje als extraatje of een vette haring?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Er staat altijd een flinke bak walnoten op tafel en een pot haring in de koelkast. En eten doet hij voortdurend, de hele dag door.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk, een reactie! Anoniem reageren (d.w.z. zonder account) kan, maar ik vind het wel zo netjes als je toch een naam vermeldt. Groetjes, Inge