maandag 3 december 2012

geriatrie en ver weg

Vrijdag was de dag van de halfjaarlijkse controle bij geriatrie. Ook dit keer weer niet bij de geriater zelf maar bij de geriatrisch verpleegkundige. Pap is alweer gewicht kwijtgeraakt. De vorige keer werd me al verteld dat dit niet goed is voor mensen die Reminyl slikken. Een ons gewichtsverlies per week is zelfs al te veel .... Ze wilde de medicatie eigenlijk per direct gaan afbouwen. Omdat ik aangaf dat pap net nog een nieuwe (dure!) verpakking voor 3 maanden heeft gekregen en ik, samen met de thuiszorg, nog beter zal gaan letten op het gewicht en de inname van calorieën is besloten om alles nog eens 3 maanden te bekijken. Vanaf nu wordt pap 2 keer per week gewogen, moet hij worden aangemoedigd om iedere dag zijn (warme) bordje leeg te eten en zal ik zorgen dat er voldoende toetjes en nog meer lekkere (gezonde) tussendoortjes in de koelkast komen te staan. Gezien de hoeveelheid aankopen die ik doe en die telkens weer op zijn zou pap echt wel voldoende moet binnenkrijgen. We zullen wel zien .... 

Afgelopen zaterdag stond bij ons in het teken van "ik vertrek". Mijn jongste, die zijn studie onlangs aan de wilgen heeft gehangen, is voor twee maanden vertrokken naar Australië. Om te gaan backpacken, Down Under. Verder weg van (t)huis is bijna niet mogelijk ... Ik heb het pap verteld, maar zo'n informatie blijft niet hangen. Volgens mij wist hij niet eens meer over wie ik het had toen ik het hem afgelopen vrijdag voor de zoveelste keer vertelde. Ik met toch wel een brok in mijn keel en pap die me met grote ogen aankeek en zei: ik ben in Utrecht geweest, dat was toen ook ver weg. Klopt, het reizen van en naar Utrecht was toen (jaren vijftig) een behoorlijke onderneming. Het reizen van en naar continenten als Australië stelt - behalve de reistijd van ruim dertig uur - niet veel voor ....

Dag jong, tot over 2 maanden!

En na de hectiek van Schiphol de (betrekkelijke) rust van Amsterdam

Vorig jaar mei stond deze test ook al eens op mijn blog. Nu hij (of is 't zij?) weer voorbijkwam op de Facebookpagina van Alzheimer Nederland vond ik het tijd om hem ook hier weer eens te plaatsen: http://www.geheugentest.nl/ 


Ik kreeg gisteren een droef bericht van Hans van de blog "Volg Riet". Hans zijn vrouw Riet is afgelopen zaterdag gestorven. Ze had al geruime tijd Alzheimer. Lieve Hans, van harte gecondoleerd en heel veel sterkte wens ik je toe.

12 opmerkingen:

  1. Oei, da´s een heel eind weg zeg, zo helemaal naar Australië! Stiekem droomt Mirte er ook van eens een verre reis te maken. Maar dan denk ik dat zij dat gaat doen m.b.t. haar studie. Hopelijk kan je zoon zijn draai straks weer vinden als hij terug komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oeiii, 2 maanden weg. Dat wordt raar en missen en onwennig denk ik. Moeders kennende ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hij heeft het slim bekeken. Heerlijke zomermaanden voor je zoon.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lastig, dat gewichtsverlies. Jij / jullie kunnen er ook niet elke maaltijd bij zijn...

    Sterkte voor jou als mams, veel plezier voor zoon. En nu maar hopen dat hij er niet de grote luefde tegenkomt en daar blijft wonen (-:

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het blijft lastig, eten zien doet eten. Toen ik nog bij de thuiszorg werkte kregen we weleens opdracht omte blijven eten. Een meegebrachte boterham, samen is toch een stuk gezelliger.

    Wat jammer dat jullie zoon de brui er aan heeft gegeven, maar hij zal vast op zijn pootjes terecht komen. t'Is net wat een voorganger al schreef als hij maar niet blijft hangen want dan is het een eind.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ongelofelijk dat je vader afvalt terwijl je steeds een lege koelkast treft! Anders kon je nog denken dat hij vergeet te eten.
    Ach ja...die kids van tegenwoordig zwerven wat af! Heel goed voor hun ontwikkeling, maar iets minder leuk voor pap en mams. Maar twee maanden zijn zó voorbij. Mijn kinderen waren jaren in buitenland:-) En Skype is echt fantastisch.
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dag Inge,
    Eventueel kunnen jullie nog een lagere dosis Reminyl proberen: van 24mg naar 16mg.
    Mijn vader viel ook erg af, kreeg o.a. last van zijn maag en zijn stoelgang met de hoge dosis (24 mg)
    en had veel hoofdpijn.
    Met tegenzin is hij in overleg met de geriater naar de lagere dosis 16 mg gegaan, daar reageert zijn lichaam beter op.
    Zijn gewicht blijft nu op peil.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh, het is pittig, maar we "controleren" hem ook door een kort telefoontje voor de maaltijden,
    waarin we hem erop attent maken dat hij bijvoorbeeld moet gaan lunchen.
    Hij vergat nl. weleens te ontbijten of te lunchen. De warme maaltijd wordt gebracht dus dat gaat goed.
    Aangezien er bij jullie wel veel proviand doorgaat, zal dat nog wel niet het probleem zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Trouwens, de 2 bovenstaande opmerkingen staan los van elkaar.
    Het extreme afvallen gebeurde in de periode dat hij nog wel samen met iemand at
    en er nog controle op de maaltijden was. Dus door die lagere dosis Reminyl zijn in
    zijn geval de bijwerkingen nagenoeg verdwenen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Moeilijk dat eten, want als de koelkast leeg is ga je er van uit dat het toch op komt.
    En 2 maanden vliegen om , maar kan mij voorstellen dat het slikken is!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. 2 maanden vliegen zo om. en als zoonlief regelmatig mailt en/of skype't dan lijkt hij helemaal niet zo ver te zijn.
    droevig nieuws van Riet, is wel eventjes slikken voor jou denk ik. ik ken de blog 'volg Riet' niet.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk, een reactie! Anoniem reageren (d.w.z. zonder account) kan, maar ik vind het wel zo netjes als je toch een naam vermeldt. Groetjes, Inge