zaterdag 2 februari 2013

kont tegen de krib

Maandag gooide pap de kont tegen de krib: nee, hij ging niet naar de dagopvang. Twee keer is Elly aan de deur geweest om te proberen hem mee te krijgen. En twee keer was het een volmondig 'nee' van pap. Ze heeft ontzettend veel geduld met haar cliënten en een goede overredingskracht maar het lukte echt niet. Pap was volgens haar ook erg onrustig en opstandig. Klopt, dat ik merk vaker als hij me belt. Hij is dan   herinneringen kwijt, herinneringen aan mijn moeder bijvoorbeeld. Hij vindt dat erg. Kan zich haar gezicht niet meer voor de geest halen en dat maakt hem verdrietig. Ik kan die dag helaas niet helpen. Ik heb geen vervoer en ook te weinig energie om hem op de fiets te bezoeken. Ook wil ik ergens (wellicht tegen beter weten in?) dat hij begrijpt dat als er iets is afgesproken (in dit geval het op vaste dagen gaan naar de dagopvang) hij dan ook moet gaan en ik die dag(en) 'vrij' heb.
Als ik Elly later aan de telefoon spreek vertelt ze me dat ze vorige week met de groep senioren op stap zijn geweest. Op stap naar paps geboortedorp waar ze ook het klooster hebben bezocht. Hij vond het er geweldig! Jammer dat hij het niet meer weet als ik hem ernaar vraag maar ben wel blij dat hij een fijne en gezellige dag heeft gehad.
Afgelopen donderdag is hij gelukkig wel weer geweest. Ze hadden iemand uitgenodigd met een nest jonge honden, en zoiets spreekt pap natuurlijk geweldig aan. Dan hoor je ook -tig keer: 'ja, want ik ben dierenarts (geweest) ...'

8 opmerkingen:

  1. Prachtig dat ze dit soort uitstapjes organiseren. Ik hoop dat hij de volgende keren toch weer mee gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hopen dat het een eenmalige aanbieding was en hij weer in rustiger vaarwater komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, vooral dat "tegen beter weten in..." begrijp ik wel.
    Je weet dat de rede niet meer speelt in hun overwegingen, maar toch hoop je nog steeds..
    Hopelijk gaat dit niet teveel gebeuren in de toekomst.
    Sterkte.
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Och, wat lastig is dit toch. Lijkt me zo naar als je ja partner niet meer voor de geest kan halen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoop inderdaad dat hij het volgende keer weer vergeten is en zo weer mee gaat. Wel leuke uitstapjes en bezigheden die hem aanspreken. Het blijft moeilijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo,

    Ik hen gisteren bij IDFA on Tour de documentaire "First cousin once removed" gezien. Een zeer indrukwekkende documentaire over Alzheimer, met veel aandacht voor wat het geheugen nu eigenlijk is. Ook en vooral vanuit het gezichtspunt van de dementerende man die gevolgd wordt.

    Marjolein

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Marjolein, ik zal eens zien of ik deze docu ook kan bekijken op internet

      Verwijderen
    2. Mocht dat niet lukken, kijk dan even op cinemadelicatessen.nl Daar staat een overzicht waar je The best of IDFA kunt zien. Ook de andere documentaires (het zijn er vier) zijn de moeite meer dan waard.

      Marjolein

      Verwijderen

Leuk, een reactie! Anoniem reageren (d.w.z. zonder account) kan, maar ik vind het wel zo netjes als je toch een naam vermeldt. Groetjes, Inge